Kolletivtrafik Stockholm
Förslag om hårdare tag för att öka säkerheten i kollektivtrafiken - Foto: Bildkälla: Isabell Höjman / TT / Tomas Oneborg / SvD / TT

Nya förslaget: Högre böter för plankare

Idag måste biljettkontrollanter i t-banan tillkalla polis när någon som plankar inte är villig att identifiera sig, så att böter kan ges. Nu vill trafikförvaltningen ändra på detta - och höja boten.


Trafikförvaltningen som bland annat ansvarar för SL-trafiken har nu kommit med ett nytt förslag om hårdare tag i tunnelbanan

Förslaget är ett ärende som ska tas upp i trafiknämnden nästa vecka. 

Det innehåller en hel rad olika frågor som har i syfte att öka tryggheten och säkerheten i kollektivtrafiken.

Ett förslag med många delar

En del av förslaget innefattar att biljettkontrollanter i t-banan ska få ökade befogenheter vid ingripanden. Idag måste nämligen polis tillkallas om någon som plankar inte vill ge ut sin identitet. För det är ju det som behövs för att en böter ska kunna utges.

Lagen bör istället samordnas med järnvägslagen, där tågpersonal på järnväg idag har befogenhet att ingripa mot personer utan att behöva kalla på polis. 

Trafikförvaltningen ser ett problem med situationer där ingripanden idag fördröjs för att biljettkontrollanter inte har polisiära befogenheter. 

Därför behöver tunnelbanepoliser återinföras för att öka polisnärvaron och därmed tryggheten.

– Vi borde öka möjligheten för trygghetspersonal oavsett om det är ordningsvakter eller biljettkontrollanter för att kräva att man gör rätt för sig i kollektivtrafiken, säger Kristoffer Tamson (M), trafiklandstingsråd i Stockholms läns landsting.

Höjd böter för den som fuskåker

Förslaget innefattar många olika delar, såsom höjda sanktioner mot klotter och vandalisering i och runt tunnelbanor. 

En ytterligare del av förslaget är att böter för den som plankar ska höjas från 1500 kronor till 2800 kronor.

– Det tycker jag är bra. Det skulle också vara bra om det fanns en möjlighet att utforma ett system när där personer som plankar fler gånger ska få högre bötesbelopp, fortsätter Kristoffer Tamson.

Förslaget från Trafikförvaltningen ska tas upp hos Trafiknämnden på tisdag nästa vecka. Men för att det ska gå igenom och bli en realitet krävs en lagändring.

– Huruvida förslaget går igenom baseras på att vi får lagstöd för det. Det återstår det att se om vi får en regering som tar trygghetsfrågorna på allvar för att kunna se förändringen i praktiken, säger Kristoffer Tamson.

Planka.nu emot förslag om ökat bötesbelopp

Men det finns också dem som menar att ett högre bötesbelopp är den totala motsatsen till att skapa trygghet i kollektivtrafiken.

– Vi tycker att den främsta tryggheten handlar om att ha råd att åka i kollektivtrafiken. Med ständigt förhöjda avgifter tvingas vissa stockholmare planka. En högre tilläggsavgift skulle bara leda till att fler håller sig undan från kollektivtrafiken. Den som inte har råd med månadskort har förmodligen inte heller råd med att betala böter, säger Christian Tengblad från Planka.nu

Istället tror Planka.nu på Tallin-modellen, menar Tengblad - en modell som innebär gratis kollektivtrafik.

– Inom Tallin-modellen har man gjort succé. Det har lett till ökat resande för dem som har minst och samtidigt har ökningen av bilism avstannat, avslutar Tengblad.

I början av det här året höjde SL biljettpriserna. Det kan du läsa mer om här.

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Tycker du förslaget låter bra?
Tack för din röst!