Hastigheten höjs och sänks på svenska vägar.
Hastigheten höjs och sänks på svenska vägar. - Foto: Unsplash/Pixabay/Bertil Ericson/TT

Nu höjs och sänks hastigheten på 135 mil svensk väg

Trafikverket har bestämt att hastigheterna på svenska vägar ska sänkas på hela 121 mil väg. Men på vissa sträckor ska fartgränsen istället höjas.


Hastighetsförändringarna gäller statlig väg runtom i landet, och det är alltså hela 135 mil på påverkas av Trafikverkets beslut.

Ändringen trädde i kraft i den 1 december.

På 121 mil av dessa sträckor har hastigheten sänkts, främst från 90 till 80 kilometer i timmen. 

Men på 14 mil höjdes hastigheten istället, från 110 till 120 och från 90 till 100.

Har du koll på den nya EU-regeln som snart börjar gälla i Sverige? Den kommer att påverka alla som kör bil.

Minskar olycksrisken

Att hastigheten sänks beror självklart på att man vill minska risken för olyckor.

På vägar utan mitträcke är risker för kollisioner extra stor och olyckor som inträffar mellan mötande bilar är ofta allvarliga, speciellt vid frontalkrockar.

Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket, berättar att det kan vara svårt att greppa hur en väldigt liten fartskillnad kan betyda liv eller död för de som sitter i bilen.

– Det går ju inte att säga att kollisioner inte får ske, men vår uppgift är att se till att när det sker, då ska man överleva. 

Foto: Kerstin Ericsson/TT

Det kan kännas som att man vinner mycket tid på att köra snabbare, men så är alltså inte fallet. I själva verket förlorar man som mest 50 sekunder per mil på att göra 80 istället för 90. 

– Det är svårt att fatta att några kilometer i timmen gör så stor skillnad. Kan vi sänka medelhastigheten med en kilometer i timmen kan man rädda 15 liv per år. Effekten är enorm för en hastighetsskillnad som varken du eller jag märker av, säger hon till Nyheter24.

Kan kompletteras med kameror

Maria Krafft berättar att hastigheten på vägen måste stämma överens med hur själva vägen ser ut, och om risken är stor för olyckor mellan mötande trafik.

– I verkligheten gör ju den sänkta hastigheten inte så stor skillnad i tid, men som förare upplever man det inte så. Men det handlar om att vägens hastighetsgräns ska överensstämma med vägens utformning. Och det är ju vårt uppdrag att se till att folk överlever.

Men att förare faktiskt sänker farten med tio kilometer i timmen på de utvalda vägarna tror hon inte.

– Vi räknar inte med en effekt på tio kilometer i timmen, i genomsnitt sänks hastigheten med kanske tre kilometer i timmen. Men det är jättemycket i en frontalkollision. Sedan kan det vara så att en del av vägarna får kompletteras med en trafiksäkerhetskamera för att stärka upp om det är extra olycksdrabbat.

Så varför höjs hastigheten på vissa sträckor?

Maria Krafft förklarar att hastigheten hänger ihop med hur vägen ser ut.

– Vi vill ju så klart ha en bra framkomlighet. Om du kan köra utan att ha mötande trafik, alltså att det är mittseparerat, då kan man höja till exempelvis 100, och så har man en säkerhetszon utmed vägens sidor, säger hon.

De vägar som Trafikverket valt ut för justering av hastighet har mest att göra med hur trafikerade de är. Ju mer trafik, desto fler olyckor.

Ungefär mellan 200 och 300 personer dör i trafikolyckor varje år i Sverige, hittills under 2020 har 155 personer mist livet.

Här ändras hastigheten

Det är som sagt hela 135 mil väg som påverkas av Trafikverkets beslut. Här är en karta som visar vilka sträckor som berörs. Läs mer detaljerat på Trafikverkets hemsida, här. 

Foto: Trafikverket

LÄS MER:

Trafikverkets besked: Här är nya skylten vid uppkörningen

Här är 6 tips till dig som vill klara uppkörningen

Polisen vädjar till föräldrar – efter att A-traktor kört i 160

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!