Bilden som satte igång hela karusellen
1 av 2
Bilden som satte igång hela karusellen - Foto: Lukasz Lindell
Några av alla rubriker som skrivits om tilltaget
2 av 2
Några av alla rubriker som skrivits om tilltaget

Den svenska Applebluffen som lurade nätet

En bild på en skruv har spritts som en löpeld bland Apple-fans på nätet. Men nu visar det sig att den är fejk.


Andra Apple-läckor
2010 glömde en Apple-anställd en prototyp av den då topphemliga Iphone 4-modellen på en bar, och den hamnade sedan hos prylbloggen Gizmodo. I fjol råkade en annan Apple-anställd lägga ut en bild på en portion sushi på nätet, tagen med den då osläppta Iphone 4S:an. I juli i år läckte en bildserie från en av Apples leverantörer som verkar föreställa en Iphone 5 i mer eller mindre isärplockat läge.

När teknikjätten Apple strax ska släppa nytt är goda råd dyra. Apple själva är ofta väldigt noga med att hålla tyst om detaljerna, något som ändå inte kan hindra stora läckor emellanåt. Det innebär dock att ryktesspridningen ofta intensifieras när släppdatumet för nya produkter kommer närmare. 

Nu kan Nyheter24 berätta att ett rykte som dök upp i veckan är helt påhittat - och med avsikten att lura surfarna. Det är det svenska produktionsbolaget Day4 som i dag i ett blogginlägg går ut med att de ligger bakom en skruvrelaterad nyhet som i veckan cirkulerade bland Apple-entusiaster på nätet. De gjorde i ett 3D-program en bild på en skruv som verkade omöjlig att själv använda, något som går i linje med en tendens hos Apple att vilja förhindra hemmapyssel med deras produkter.

– Sedan skapade vi ett throwawaykonto (ungefär ett engångskonto, syftat till att vara helt anonymt, reds. anm.) på Reddits underforum för macprodukter, och la upp bilden där. Vi skrev inte ens i rubriken att den var från Apple, utan bara från ett "fruktföretag". Sen gjorde vi inte mer, berättar VD:n för Day4 Lukasz Lindell för Nyheter24. 

Vad var målet?

– Två saker, dels att prova om det gick att få igång ett rykte på det här sättet, men också att uppmärksamma hur folk på nätet gör sanning av rykten väldigt snabbt. Nu är det här inget allvarligt, men vid andra tillfällen kanske det är det, som i exemplet med bandypappan i vintras.

Då var det ju medierna som slarvade, är det samma sak här tycker du?

– Nä, nu var ju de som rapporterade om detta ganska duktiga och beskrev det genomgående som ett rykte. Men det ger fortfarande en svallvåg till läsarna som inte tar in brasklappen, och sedan spinner vidare historien ännu ett varv på sociala medier.

Men ni har ju gjort en ganska vattentät bluff här, menar ni att folk bör förvänta sig att bli lurade?

– Jag tycker ändå diskussionerna i kommentarsfälten borde vara mer kritiska. Visst, det är inte lätt som läsare att veta vad som är vad, men man borde alltid ha med sig det kritiska tänkandet.

En av medierna som rapporterade vidare det falska ryktet om skruven var brittiska Macworld, och deras nyhetsredaktör Karen Haslam säger till Nyheter24 att det här är var en nyhet som många ville läsa.

– Folk vill läsa om nya Apple-produkter, och det vi som journalister bör göra då är att kritiskt granska de rykten som dyker upp och fråga experter som läsarna själv inte har tillgång till. I fallet med "nästa generationens skruv" är det intressant eftersom Apple är så engagerade i att inte låta kunderna öppna upp produkterna själva. Då blir rykten i stil med detta ett sätt att diskutera Apples allmänna hållning till hemmapysslande kunder.

Macworld gjorde i det här fallet en omskrivning av en artikel från nyhetssidan Cult of Mac, som var först med att hitta Day4:s bild på Reddit. Vanligtvis skulle de själva gått till grunden med källan, men denna gång valde de att inte göra det. Även de citat från experten Kyle Wiens som Macworld trycker kommer från Cult of Mac-artikeln.

– Han är väldigt trovärdig i situationer som denna, men vi skulle nog ha kontaktat honom själv i stället, säger Karen Haslam.

Tycker du nyhetssidor bör märka upp sina ryktesbaserade nyheter tydligare, så de inte riskerar tas på allvar?

– I just den här artikeln använde vi ju en rubrik med frågetecken, och inledde brödtexten med "enligt ett rykte". Så vi gör det ju klart vad det är vi skriver om. Men vi jobbar på en ny del av hemsidan med arbetsnamnet "Apple-rykten". Vi har märkt att det behövs, då våra läsare är väldigt intresserade av den här sortens grejer.

Hur kommer ni berätta för era läsare att just det här ryktet var fejk?

– Jag tänker skriva en artikel om ryktesspridningen, och om hur även de mest spektakulära ryktena kan bli intressanta om det får oss att tänka på hur nya produkter kan tänkas fungera.

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!