Skandalkedjan fortsätter göra det svårt för sig.
Skandalkedjan fortsätter göra det svårt för sig. - Foto: Scanpix / Twitter / Montage

Twitter-tabben från matkedjan med hästkött

Tesco må vara störst i Storbritannien – men matkedjan är inte så vass på att hantera PR-katastrofer. Nu har man lyckats uppröra ännu fler hästvänner med en dåligt tajmad tweet.


Hästkött-skandalen

Förutom Tesco är även kedjorna Iceland, Aldi och Lidl inblandade i den brittiska köttskandalen. Flera varor, bland annat tio miljoner hamburgare, har återkallats efter att prover upptäckt upp till 30 procent hästkött i produkter paketerade som nötkött.

Det var förra veckan som skandalen uppdagades – den brittiska varuhusjätten Tesco har sålt hamburgare med hästkött, paketerade som nötkött. 

Företaget har tillsammans med tre konkurrenter fått tung kritik i media och premiärminister David Cameron kallar det hela "oacceptabelt".

Men i stället för att lugna ner situationen har Tesco lyckats kasta mer bensin på elden med nedanstående tweet från sitt officiella Twitter-konto:


"Det är dags att sova så vi beger oss mot (säng)halmen nu".

Inlägget fick nästan 3 000 retweets, att jämföra med kontots övriga som brukar få mellan två och fyra. När tusentals upprörda djurvänner hörde av sig insåg Tesco sitt misstag och gick ut med följande förklaring:

Det ska alltså ha varit en förinställd tweet som programmerades innan hästskandalen uppdagades. Men även om folk köper den förklaringen återstår fortfarande Tescos problem i andra sociala medier: Nedanstående videos har tillsammans fått nästan en halv miljon visningar på Youtube och lett till ännu fler skriverier:



/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!