Kvinnohat, "skämt" om kvinnomisshandel och våldtäkt. Inget av detta har togs bort av Facebook. En kampanj lanserad av konsumenter ledde till att 15 företag, däribland bilföretaget Nissan och banken Nationwide, drog tillbaka sina annonser från Facebook.
Kampanjen startades av bland andra Women Action & the Media (WAM) och författaren Soraya Chemaly och involverade över 100 organisationer på ett eller annat sätt. Över 50 000 tweets har skrivits under hashtaget #fbrape enligt Marketing Magazine.
"Inte fungerat"
Sent på tisdagskvällen meddelade WAM att Facebook backat och att de nu ska se över sina rutiner.
"De senaste dagarna har det blivit tydligt att våra system för att identifiera och radera hatiska inlägg inte fungerat så effektivt som vi skulle vilja, speciellt när det gäller kvinnohat", skriver Facebooks Marne Levine som är ansvarig för policyfrågor, i ett uttalande.
Nu ska man bland annat se över riktlinjerna, öka utbildningen för moderatorer och bjuda in olika rättighetsgrupper för att hjälpa till med arbetet.
Bland de bilder som fått WAM att reagera och ta ställning mot det sociala mediet återfanns flera som "skämtade" om artisten Rihanna och att hon slagits av sin ex-pojkvän Chris Brown.
Så här twittrar kvinnorättsgruppen efter beskedet:
In a win for women, for Facebook, and for human rights, FB agrees to act against gender-based hate speech bit.ly/18xhtTU #fbrape
— Women's Media Center (@womensmediacntr) May 28, 2013
Klicka vidare i bildspelet för exempel på de bilder och grupper som WAM tagit ställning mot.