Filmindustrin tjänar på fildelning – fast inte storfilmerna från Hollywood.
1 av 3
Filmindustrin tjänar på fildelning – fast inte storfilmerna från Hollywood. - Foto: Montage / SCANPIX
The Pirate Bay - världens största fildelningssajt.
2 av 3
The Pirate Bay - världens största fildelningssajt. - Foto: SCANPIX SWEDEN
Stora Hollywoodfilmer är de stora förlorarna när filmer piratkopieras.
3 av 3
Stora Hollywoodfilmer är de stora förlorarna när filmer piratkopieras. - Foto: AP / SCANPIX

Bevisat: Filmer kan tjäna på att fildelas

Kan mindre filmer få ett uppsving om de piratkopieras? Ja, tydligen. En ny undersökning hävdar att fildelning kan vara positivt för vissa filmer.


Mest nedladdade Oscarfilmerna

Varje år skickas filmer på dvd till medlemmarna i Oscarakademin i Hollywood. Dessa har ibland läckt ut på nätet. Här är de mest nedladdade Oscarfilmerna i år:

1. Django Unchained
2. The Hobbit
3. Zero Dark Thirty
4. The Impossible
5. Seven Psychopaths

Om en film piratkopieras kan den få ett större genomslag på bio och dvd. En nyligen uppdaterad studie från Copenhagen Business School och Munich School of Management hävdar att små- och mellanstora filmprojekt faktiskt tjänar på fildelningen.

Till skillnad från tidigare undersökningar – där de flesta visat att filmbranschen går med förlust – har den nya studien delat upp filmerna i olika klasser baserat på hur mycket pengar som lagts på projektet. Då framkommer resultatet tydligare än tidigare: Storfilmer från Hollywood är de stora förlorarna när pirater drar fram. Men övriga filmer klarar sig lindrigt undan.

Lägre intäkter efter Megauploadtillslag

Enligt Huffington Post går forskarna så långt som att konstatera att nedstängningen av filuppladdningssajten Megaupload kan ligga bakom lägre intäkter för små och mellanstora filmprojekt. Efter att sajten stängdes ned av FBI minskade nämligen sådana filmers intäkter – samtidigt som Hollywoodindustrin ökade sina.

"Fildelning används som en mekanism att sprida information om något bra från konsumenter med låg vilja att betala till konsumenter med hög vilja att betala", skriver forskarna.

Mun-till-mun-effekten som blir av att en mindre film sprids via fildelning kan generera mer intäkter än själva fildelningen kostar för företaget.

Läs hela studien här.

/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!