Samsungs nya smartklocka – en vinstaffär för rivalerna?

Samsungs smartklocka Galaxy Gear är här – med rykande färska reklamfilmer. Men samtidigt väcks frågan om hur lätt företagets rivaler kan utnyttja kampanjen till sin fördel.


Framtiden är här. Det menar i alla fall Samsung i sina nya reklamfilmer för smartklockan Galaxy Gear. I filmerna, som tevesändes på söndagen, har företaget listat olika typer av smarta klockor som använts i filmer och teveserier.

Från Star Trek till Kommissarie Gadget – alla klassiker är med:



Andra kan dra nytta av uppmärksamheten

Budskapet är enkelt – nu har Samsung sett till att göra fiktion till verklighet. Men frågan är vilka som tjänar mest på den massiva kampanjen. 

Enligt The Next Web kan det till och med vara så att konkurrenterna på smartklocksmarknaden kan dra mer nytta av uppmärksamheten än Samsung själva. Bland dessa konkurrenter kan Apple finnas. Företaget har dock ännu inte offentliggjort några planer på en "iWatch" även om uppgifter förekommit i flera medier.

Anledningen till att konkurrenterna kan gynnas är att Samsung nu lägger oerhört mycket pengar på att etablera smartklockan som produkt bland konsumenterna. När rivalerna ger sig in i matchen är det jobbet redan gjort – och de kan fokusera på det egna varumärket och den egna klockan.

Dyr och krävande

Galaxy Gear är dock ingen billig historia så frågan är om den kan slå i den breda massan. Klockan kostar 1 900 kronor och måste sammankopplas med en smartphone för att fungera fullt ut.

Trots att reklamen fått en del lovord hittills har den också kritiserats för att härma Apples första reklam för iPhone.

Här är Apples "Hello"-film – är den lik Samsungs nya?


/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!