Lägger in annonser.
1 av 2
Lägger in annonser. - Foto: TT BIld
Kommer synas i feeden.
2 av 2
Kommer synas i feeden. - Foto: Christine Olsson / Christine Olsson/TT

Instagram förändras – så blir det i framtiden

Feeden kommer se annorlunda ut.


Från och med den 30 September kommer företag kunna annonsera via Instagram. I dagsläget har detta endast varit möjligt för ett urval av företag i USA, men snart kommer det alltså gälla varumärken över hela världen. Något som det ryktats om ett tag, och som Instagram nu avslöjar i ett pressmeddelande.

Nyheten kommer nog innebära ökade intäkter för Instagram, och även att andra appar kommer tvingas följa efter i utvecklingen. WhatsApp är antagligen än av dessa, skriver Fortune i dag.

Det är dock möjligt att du inte kommer märka av förändringen så mycket. Instagram kommer nämligen plocka data och information från moderbolaget Facebook, och annonserna kommer därför anpassas efter användare. Samma annonser du ser på Facebook kommer alltså troligtvis att synas i din Instagram-feed.

Och prognosen för bolaget ser god ut. Statistik visar att Instagram-användare klickar sig vidare från en annons hela två och en halv gånger mer än från andra sociala medier, skriver Fortune.

Utöver bildannonser kommer man även satsa på sponsrade filmer i form av trettiosekunders-klipp.

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Vad tycker du om det här?
Tack för din röst!