Seher Yilmaz.
Seher Yilmaz.

"Ge inte upp på omotiverade elever"

Jan Björklund föreslår ettårigt gymnasium där eleverna inte behöver läsa teoretiska ämnen. Seher Yilmaz undrar om det verkligen är rätt sätt att komma åt problemet med att elever inte orkar med skolan.


Denna text är en krönika med åsikter som är skribentens egna och inte Nyheter24:s.
Seher Yilmaz

Seher tar nu steget över från att blogga på Nyheter24 till att skriva krönikor. Hon har bland annat varit arbetande ordförande för Sveriges elevråds centralorganisation - SECO och förbundsstyrelseledamot i Grön Ungdom. 

Från januari 2010 till slutet av 2011 var Seher ordförande för LSU - Sveriges ungdomsorganisationer, samarbetsorganisationen för ett 80-tal nationella ungdomsorganisationer i Sverige. I dag är hon är ansvarig för Public Affairs på fackförbundet Unionen. 

Jan Björklund, folkpartistisk utbildningsminister, vill att elever ska kunna välja att gå klart gymnasiet på ett år och slippa alla teoretiska ämnen under tiden. Politiken har länge diskuterat hur man ska göra med alla de som inte går ut gymnasiet. Björklund säger ofta att lösningen ligger i att alla inte ska behöva bli akademiker. 

Jag förstår om man tidigare såg det som att man skulle bli akademiker bara för att man gick ut gymnasiet, men verkligheten ser annorlunda ut i dag. Gymnasiet ger grundläggande kunskap som behövs i samhället, arbetsgivare är inte nöjda bara den framtida anställda har gått ut grundskolan. När en arbetsgivare kan välja mellan en ungdom som både lärt sig ett hantverk och läst teoretiska ämnen, och en som enbart lärt sig hantverket – är risken överhängande att valet landar på den som kan lite mer engelska och matte. 

Det är ju trots allt så man gör när man anställer, man tittar på kompetensen och den som har bäst meriter är den som blir anställd. Hur ska den som gått en ettårig gymnasieskola, någonsin kunna konkurrera med någon som gått tre år? Björklund menar att de som inte läst teoretiska ämnen kommer att få jobb med lägre krav, men räcker det verkligen som argument?

Man lovar dagens unga något som inte kommer att hålla i längden. Om elever inte är studiemotiverade, är inte lösningen att ge dem kortare studietid och ge upp på dem. Lösningen är att hitta sätt att motivera eleven. Sverige måste fortsatt arbeta för att konkurrera med våra höga kunskapsnivåer, inte bli ett land där vi erbjuder korta utbildningar och konkurrera med låga löner. Allt annat är att backa i utvecklingen och hur det ska lösa ungas arbetslöshet eller utanförskap, förstår jag inte alls.

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!