- Foto: Nyheter24/TT

Är tåg och bussar som kommer i tid verkligen för mycket begärt?

Stopp, fel och förseningar. Besvikna resenärer, höjda priser och dålig stämning. Välkommen till en helt vanlig dag för svensk kollektivtrafik.


Denna text är en krönika med åsikter som är skribentens egna och inte Nyheter24:s.
Om skribenten

Totte Löfström är debattchef hos Nyheter24.

Följ honom på Twitter: @tottelofstrom

Just nu ligger stora delar av Stockholms kollektivtrafik nere, och de som inte står helt still är i alla fall kraftigt försenade.

Tydligen är det ett växelfel som är problemet den här gången, och det påverkar även SJ:s tåg.

Själv sitter jag på en buss och är i skrivande stund ungefär en timme försenad. Jag har ingen aning om när jag kommer komma fram, och det enda jag kan säga till min arbetsgivare är att jag hoppas på att komma fram till slut.

Och jag kommer på mig själv med att tänka: "Äh, det är väl sådant som händer i bland", för så är det. Ingen kan garantera en kollektivtrafik som kommer fram i tid hundra procent av gångerna.

Men samtidigt blir jag irriterad, för det handlar inte om förseningar "ibland" längre - det är så gott som varje vecka.

Och vad värre är; jag känner inte att det går att lita på kollektivtrafiken längre. När jag sätter mig på en buss eller ett tåg känner jag mig aldrig säker på att jag ska komma fram i tid.

Det är som att felen har blivit en naturlig del av verksamheten.

Och samtidigt som vi sitter där i det vakuum ett stopp känns som, kan vi läsa om hur de som styr och ställer över kollektivtrafiken och SJ fattar beslut om att lägga mer och mer pengar på att försöka stoppa tjuvåkare.

Häromveckan satt jag till exempel på en buss som stormades av fem biljettkontrollanter och fem ordningsvakter. Alla på bussen hade biljetter.

Och inne i Stockholm trimmar SL spärrarna till tunnelbanan så att de ska stänga ännu snabbare. Att en och annan pensionär klämmer sig är tydligen ett svinn man får räkna med.

Jag trodde att kollektivtrafiken var till för oss som reser med den, men besvikna och försenade resenärer ses bara som ett av alla problem i ett system som inte fungerar.

Vi är som vilket växelfel som helst.

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Känner du igen dig?
Tack för din röst!
Senaste nytt

GB-ägaren Unilever kapar 7 500 jobb

Aktiespararna om Thunberg: "Snälla, väx upp"

Civil olydnad gör inte bolag med hållbara, anser Aktiespararnas vd Joacim Olsson efter SAS bråkiga bolagsstämma på måndagen där bland andra klimataktivisten Greta Thunberg protesterade mot flygbolagets miljöskadliga verksamhet.

Nedåt på Stockholmsbörsen

Stockholmsbörsen backar inledningsvis. Vid öppning är OMXS-index ned 0,4 procent.

Efter ryska rykten: Nej, Charles är inte död

Nyheten slog ned som en bomb i ryska medier under måndagen: Storbritanniens kung var död. Men det var han inte.

SBAB sänker bolåneräntorna

Statliga banken SBAB sänker listräntorna för bolån med 0,05 procentenheter gällande bindningstider på tre månader och ett år.

Flera brister vid utvärdering av bistånd

1 timme sedan
Gott om information om verksamheters resultat – men när det kommer till långsiktiga effekter brister det. Regeringens rapportering av biståndets resultat saknar dessutom ofta den information som riksdagen efterfrågar.