Varför stoppades inte Gina Tricots rasistiska dynga med Cissi Forss?

Gina Tricot själva tycker att deras nya reklamfilm med Cissi Forss är "modern". Men så länge du inte håller på SD eller Donald Trump så är väl inte rasism modernt.


Denna text är en krönika med åsikter som är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Det är rakt av plågsamt att se. Skådespelerskan Cissi Forss är frontfigur i Gina Tricots nya reklamfilm "The way" som försöker vara cool musikvideo som handlar om hur jeanstillverkningen går till – från bomullsfältet till fabriken.

Cissi rappar om jeans och viskos, att det är nice med kemikalier om de används rätt och en massa annat mumbojumbo. Typ om "homies i bomullsindustrin" och "bad ass crew". Det är mest bara pinsamt.

De riktiga rysningarna får jag när Cissi åker ner till ett bomullsfält i Indien där hon uppmanar bomullsplockare att "do it, do it". Japp, som nån slags hipsterslavdrivare som ska få oss att vilja köpa trikåtoppar med fula volanger för 129 spänn eller töntiga jeans.

Jag fattar inte för allt i världen varför ingen har stoppat den här rasistiska dyngan. Någonstans på vägen hade man ju kanske hoppats på att någon hade sett hur uppåt väggarna sjukt det är?

Men nä, så kul ska vi ju inte ha det.

Gina Tricot själva tycker att filmen är "modern". Japp, modern. Jovisst, om man gillar SD och Donald Trump är väl rasism modernt. Annars vettefan.

På sin Facebook har Gina Tricot kommenterat all kritik de fått på följande sätt:

”Genom en musikvideo vill vi göra den mer tillgänglig för våra kunder och lyfta hållbarhetsfrågan på ett modernt vis. Frasen ”we can do it better” syftar till att vi alla, företag och konsument, kan göra mer hållbara val.” skriver de.

Ett hållbart val hade varit att sluta göra rasistiska reklamfilmer.

Vill du ha fler nyheter från Nyheter24? Ladda ner vår app!

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!