Resenärerna ska inte skadas av några spärrar, därför vill S plocka bort dem.
1 av 2
Resenärerna ska inte skadas av några spärrar, därför vill S plocka bort dem. - Foto: HASSE HOLMBERG / SCANPIX
Christer G Wennerholm tycker att Socialdemokraterna tar plankarnas parti.
2 av 2
Christer G Wennerholm tycker att Socialdemokraterna tar plankarnas parti. - Foto: Leif R Jansson / SCANPIX

Maktskifte - då ryker spärrarna i T-banan

Socialdemokraterna tycker det är bättre i Berlin. Nu vill de ta bort spärrarna som skadar de resenärer som redan betalar.


Nya priser

Utöver de uteblivna spärrarna vill Socialdemokraterna också införa en enhetstaxa, alltså samma pris oavsett hur lång eller kort sträcka man reser. Dessutom ska access-korten fyllas med "klipp" - ju fler sådana desto billigare enkelresa.

Läs mer om Rudins räkneexempel i det här blogginlägget.

STOCKHOLM. "Spärrarna orsakar klämskador", säger resenärerna. "Folk går igenom fel", säger SL. Nu vill Socialdemokraterna i Stockholm kort och gott plocka bort 08:arnas värsta fiender i rusningstrafiken - och införa en kollektivtrafik utan spärrar.

"Man måste fundera på en helt annan modell som utgår från vad som är bäst för den övervägande majoriteten, de som faktiskt betalar och gör rätt för sig", skriver oppositionsborgarrådet Tomas Rudin (S) tillsammans med Magnus Nilsson och Anders Göransson i en debattartikel i Dagens Arena.

Modellen stavas Berlin och innebär öppna spärrlinjer, ökade kontroller och större befogenheter för kontrollanterna. Men också nya priser med bland annat enhetstaxa (samma pris oavsett resesträcka) men också gratis kollektivtrafik för alla under 18 år.

– Det jag vill lyfta är att man kan väl lita på folk i stället för att straffa dem, säger Tomas Rudin till Nyheter24.

Men är det inte en dyr affär att plocka bort alla spärrar och öka antalet kontroller?

– Det har jag inte tänkt på. Däremot finns det ju redan i dag minst en spärrvakt på varje sida av stationerna så de kan ju i så fall arbeta på perrongerna i stället.

Att genomföra ändringar i kollektivtrafiken är dock ingen fråga för Rudin och hans medarbetare i Stockholms stadshus utan för landstinget. Där är man med på Berlinmodellen, men ändå mer restriktiva.

– Vi ser över flera olika modeller. Öppen spärrlinje ett fullt möjligt förslag, men det krävs att SL Access införs fullt ut och att kontrollanterna får större befogenheter, säger Malin Appelgren, pressekreterare för Socialdemokraternas landstingsgrupp, till Nyheter24.

Appelgren påpekar också att de vill att SL ska dra lärdom av internationella erfarenheter men att det måste föregås av en ordentlig utredning.

"S tar plankarnas parti"

Trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M), som också är ordförande för Storstockholms Lokaltrafik, rasar mot S-förslaget.

– Socialdemokraterna i Stockholms stad tar plankarnas parti och lägger ett förslag som skulle tvinga SL att skära ned trafiken. Vårt besked har hela tiden varit att de problem som finns med spärrarna ska rättas till och SL arbetar hårt för att komma tillrätta med det, säger han till Nyheter24.

Wennerholm hävdar också att det tidigare S-försöket med öppen spärrlinje vid stationen Slussen var ett fiasko som kostade skattebetalarna 4,6 miljoner kronor.

/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!