Matt Crystal, internationell chef för Pinterest.
Matt Crystal, internationell chef för Pinterest. - Foto: Privat

Nu vill han "pinna dit" svenska folket

Nyheter24:s Ellen Grefberg har träffat Pinterest internationella chef, Matt Crystal, och pratat om Sverigesatsningen, stämningar och softa personalförmåner.


Tips för att bli stor på Pinterest

Matt Crystal ger sina bästa tips. 

– Var personlig, hitta en egen grej, reflektera din stil och din smak. 

– Gillar du exemplevis film kanske du ska använda "maps" och visa var scenerna utspelade sig? Det vore en kreativt sätt att visa film på.

Matt Crystal har samma typ av hoodie på sig som Facebooks Mark Zuckerberg, Spotifys Daniel Ek, och andra grundare av sociala medie-imperier klassar som arbetsuniformer i Silicon Valley.

Slipad som en kniv men med ett avväpnande leende möter han Nyheter24 i Stockholm. 

Anledningen är enkel: Att lägga Sverige till den lista av länder som sajten erövrat världen över. I dag finns det cirka 50 miljoner medlemmar, med cirka hälften i ursprungslandet USA.

Pinterest går kort sagt ut på att användarna skapar anslagstavlor där användare nålar – "pinnar" – upp bilder och videos. 

Blir inte stämda

I dagsläget är det bilder som är det stora på Pinterest. Och de kommer från hela webben, vilket är ett förvånansvärt litet problem.

– Tack vare att vi alltid driver trafik till webbshoppar, bloggar och tidningar så tycker de allra flesta att Pinterest är positivt. Tycker man ändå inte det har vi en programmeringskod som gör sajten omöjlig att "pinna". 

Pinterest vill inte utmanar inte jättarna Facebook, Twitter och Instagram. 

– Kreativitet och upptäckande är mänskliga egenskaper. Pinterest handlar om att inspirera och sedan gå ut och göra, på så sätt skiljer vi oss från andra sociala medier, säger Crystal. 

Det finns siffror som indikerar att hela 70 procent av användarna är kvinnor?

– Produkten är inte gjord för kvinnor, den är gjord för människor. Men anledningen till att vi ser en majoritet kvinnor i många länder är antagligen de typiska DIY, "Do it yourself"-posterna, på Pinterest samt att kvinnor först började använda sajten.

Det var grundaren Ben Silbermanns mamma och väninnor som var de första användarna när Pinterest lanserades i 2010. 

I dag jobbar 300 personer på företaget – varav en är svensk. Lunch och middag serveras gratis, för att alla ska lära känna varandra. Dessutom anordnas regelbundna resor till Mac-butiken där de anställda får plocka vad de behöver. 

"Reklam kommer göra oss bättre"

Trots sina stora utgifter och snabba expansion har Pinterest ännu inte tjänat några pengar. Det kommer ändras nu, tack vare pinnade annonser som lanseras i USA. 

– Reklam kommer att göra oss ännu bättre, inte sämre. Tänk dig själv att du hittar något på Pinterest, då vill du också kunna köpa det. Och med tanke på hur snabbt e-handeln växer ser framtiden väldigt intressant ut, konstaterar Matt Crystal innan han bjuder på ännu ett stort leende. 

– Och Sverige är en väldigt intressant marknad att följa.  

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!