"Byggnaderna behövde vara visuellt starka och djärva", menar arkitekturen
"Byggnaderna behövde vara visuellt starka och djärva", menar arkitekturen - Foto: Håkon Mosvold Larsen/Gene J. Puskar/TT

Därför har McDonald's lekplatser försvunnit

Under många år pryddes motorvägskanterna i USA av färgglada, pampiga snabbmatsrestauranger. Men på senare år har designen tonats ner och lekplatser försvunnit – det här är varför.


När snabbmatskedjorna började etableras i USA efter Andra Världskriget var fokuset tydligt: att locka till sig förare som kom åkande på vägarna. Man såg därför till att sticka ut, med starka färger och lekfulla uttryck.

Det var innan man kunde marknadsföra sig i tv eller sociala medier, så arkitekturen spelade en nyckelroll i varumärkesbyggandet.

"Byggnaderna behövde vara visuellt starka och djärva. Det inkluderade neonskyltar och formen på byggnaden", säger arkitektkritikern och historikern Alan Hess till CNN.

Det förklarar förändringen på McDonald's

Men sedan dess har mycket hänt. 

Inte nog med att stilren och minimalistisk arkitektur är mer trendig – men de flesta snabbmatsrestaurangerna i dag byggs dessutom för att vara yteffektiva och billiga i drift. 

I USA köper dessutom allt fler sin mat i drive-thru eller genom hemkörningsappar, istället för att äta på plats. 

De lekplatser och kalasrum som togs fram för att locka till sig familjers uppmärksamhet på 80- och 90-talet behövs därför inte i samma utsträckning längre. 

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!