Fehmarnbält-tunneln ska halvera restiden till kontinenten.
Fehmarnbält-tunneln ska halvera restiden till kontinenten. - Foto: Anders Humlebo/TT

Dansk rekordtunnel fick väja för svenska kanoner

Den är världens längsta sänktunnel i sitt slag, och ska halvera restiden från Skåne till kontinenten. Men en legendarisk svensk sjöstridsseger 1644 höll på att ställa till det för det jättelika tunnelbygget i Fehmarn bält.


— Var är den gamla strandlinjen? frågar någon när medieansvarige Jens Villemoes visar runt pressen på det vidsträckta byggområdet vid Rødbyhavn i södra Danmark.

— Vi passerade den precis, vid konerna där, pekar Villemoes.

Flygbild över Fehmarn bält från norr. Närmast syns det stora byggområdet med vita och blå jättetält där tunnelelementen produceras, och höger därom den påbörjade tunnelmynningen. Längst till höger syns det nuvarande färjeläget. I fonden skymtar den tyska ön Fehmarn.

— Nu kör vi alltså där det var öppet hav för ett par år sedan. Kustlinjen är flyttad en halv kilometer ut i vattnet, för att få plats med alla schaktmassor vi får upp från havsbottnen.

50 Eiffeltorn

Tanken svindlar. Och det gör den ofta på detta bygge, där det mesta är nästan ofattbart stort. I vita och blå tält, som ser ut att rymma varsin smärre stad, ska 89 tunnelelement tillverkas. På varje ledig kvadratmeter i tälten ligger rostig armering staplad – bara mängden armeringsstål motsvarar 50 Eiffeltorn.

Men det mesta av ett elements vikt på minst 73 500 ton är betong. Att gjuta en del tar ungefär 30 timmar av koncentrerat arbete, då betong ska hällas nio meter ner i en form, utan bubblor eller andra skavanker.

— Det ska vara en fin, smarrig betongsmoothie, säger Villemoes belåtet.

Eftersom ett sådant moment inte kan avbrytas turas arbetarna om dygnet runt. Den delen av arbetet är nu i gång.

Arbetet med tunnelmynningen sker en bra bit under vattennivån. Fördämningarna har byggts av material från havsbottnen. I bakgrunden färjor i Fehmarn bält.

15 millimeter

Till sommaren börjar så elementen bogseras ut i Fehmarn bält för att sänkas ned i en 18 kilometer lång urgröpning på havets botten. Ett element i taget, ett precisionsarbete som tar uppemot en vecka styck.

— Vi styr elementen med vajrar, med en felmarginal på 15 millimeter när de fixeras och sedan täcks över på bottnen, säger byggchef Anders Wede.

Räkna in avbrott för dåligt väder med mera, och bara den delen av bygget väntas ta flera år.

Byggchefen Anders Wede och medieansvarige Jens Villemoes framför den framväxande "portalen", tunnelnedfarten på den danska sidan.

Helt monterad, testad och klar väntas Fehmarnbält-tunneln stå först 2029. Då ska restiden från Köpenhamn till Hamburg nästan halveras, från uppemot 5 timmar till ungefär 2,5. En hel del av resenärerna väntas vara svenskar, som sparar ungefär 16 mil jämfört med den väg över Stora bält-bron och Jylland som många tar i dag.

— Kanske bäst vi säger nyårsafton, ler Villemoes på frågan om vilket datum 2029 som tunneln är redo för invigning.

Kriget kom emellan

Ja, det kan dyka upp mycket som ställer till det i tidtabellen.

— Vi hade tänkt köpa stålet från Ryssland och Ukraina, säger Anders Wede som exempel.

Men först kom pandemin emellan, sedan det ryska anfallskriget mot sitt grannland.

— Nu får vi i stället skeppa in det från Tyskland och Spanien.

Wede slår ut med händerna över det vidsträckta byggområdet, som badar i höstsol, där signalklädda arbetare ser ut som ilsket lysande små myror mot de dovt färgade ofantliga tunneldelarna.

En kanon från slaget mellan Danmark och Sverige 1644 står utställd i närheten av tunnelbygget.
Animering som visar hur färdiga tunnelelement sänks ned till havsbottnen. De fem förseglade öppningarna är från vänster motorväg, servicetunnel, motorväg, järnväg och järnväg.

Hittade vrak

En annan försvårande faktor av mer originellt slag visade sig redan när man sonderade inför bygget för över tio år sedan. Dykare hittade då ett vrak som visade sig vara Swarte Arent, ett nederländskt skepp som deltog och spelade en avgörande roll på Sveriges sida i Sjöslaget vid Femern 1644 – en av den svenska marinens största militära segrar i historien.

Segern över Danmark pressade fram Freden i Brömsebro året efter, då bland annat Gotland, Jämtland och Härjedalen blev svenskt.

— Ni gav oss så mycket stryk att jag inte vill prata om det, ler Jens Villemoes.

Men han berättar i alla fall att vrakfyndet innebar merarbete.

— Man får inte bara plöja rakt igenom en sådan plats med en tunnel, så vi justerade dragningen en aning.

Därmed kan Swarte Arent fortsätta vila i frid. Endast någon av skeppets kanoner har bärgats, och ställs nu ut i närheten – som påminnelse om att grannrelationerna inte alltid varit så goda som när danska, svenska och tyska resenärer snart samsas i den nya trafikpulsådern.

Så här ska det se ut när allt är klart, animering med tunnelmynningen på den danska sidan.
TT
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!