Dörrpluggen hittades i en trädgård i Portland. Den ser relativt oskadd ut, trots ett fall på 5 000 meter.
Dörrpluggen hittades i en trädgård i Portland. Den ser relativt oskadd ut, trots ett fall på 5 000 meter. - Foto: NTSB/AP/TT

Lösa bultar på plan oroar – kan tyda på systemfel

Dörrpluggen lossnade och lämnade ett stort hål i kabinen på tusentals meters höjd. Nu hoppas branschen att det inte rör sig om ett systemfel – men lösa bultar på andra plan har tänt varningslampor. Det lutar åt någon slags kvalitetskontrollproblem, säger flygexperten Kathleen Bangs.


Den rektangulära biten ser relativt oskadd ut, trots att den fallit 5 000 meter och hamnat i en lärares trädgård utanför Portland, i USA-delstaten Oregon.

— Det är anmärkningsvärt att de hittade dörren, om den hade hamnat i en sjö eller flod hade den här utredningen tagit mycket längre tid, säger Kathleen Bangs, amerikansk flygsäkerhetsexpert och pilot.

— Att hålet har en ren snittyta får en att tro att det så klart inte var en bomb, och antagligen rör det sig inte heller om strukturella svagheter, som metallkorrosion, fortsätter hon.

På vissa plan har en överflödig nödutgång ersatts med en panel eller en dörrplugg.

Landade säkert

Flygplanet, tillhörande Alaska Airlines, hade nyss lyft från flygplatsen i Portland när panelen lossnade, vilket fick kabintrycket att falla och föremål att sugas ut ur hålet. Planet hade då kommit upp på 5 000 meter, men ännu inte uppnått marschhöjd som brukar vara minst det dubbla.

— Jag var lite överraskad över att flera stolsrader böjt sig, att nackstöd och folks mobiltelefoner flög ur deras händer. Jag är förvånad över kraften i dekompressionen på den höjden, säger Bangs.

Piloten kunde snabbt vända flygplanet och landa säkert igen i Portland, och ingen människa kom till skada.

Det rektangulära hålet på flygplanet.

Ingen riktig dörr

Kathleen Bangs förklarar att det inte är en flygplansdörr, utan en igenpluggning av en dörrkarm, skapad för en nödutgång som inte behövs när man har plats för färre än 200 passagerare.

— Man har använt sig av den här typen av dörrar tidigare, och det har inte varit några problem. Det rör sig inte om någon radikal ny design, säger Bangs.

Antagligen var det något i själva dörrpluggen, eller den omgivande karmen, som fallerade, tror hon. Haveriutredningsmyndigheten NTSB kommer att noga undersöka delarna.

Felet kan ha berott på en skada under transport av flygplansdelen, att ett fordon på flygplatsen backat in i den, eller att någon underleverantör kom åt den när man arbetade med något på planet.

— Det är nästan det man hoppas på, att den fått en väldigt sällsynt skada, säger hon.

Kathleen Bangs. Pressbild.

Nya problem

Dörrpluggen sitter fast med fyra bultar i dörrkarmen. Flygbolagen United och Alaska, som äger lejonparten av den aktuella modellen med pluggade dörrar, har hittat lösa bultar även på andra flygplan av samma modell under inspektioner efter olyckan.

— Det lutar åt att vi har någon sorts kvalitetskontrollfel, säger Bangs.

För Boeing är olyckan ytterligare en trovärdighetssmäll, efter de två dödliga olyckorna med andra Max-plan 2018–2019. Med de olyckorna färskt i minne är det många som ifrågasätter säkerheten, enligt henne.

— Men till syvende och sist är Boeing för stort för att falla. Det är inte bara en flygplanstillverkare, de har ett rymdprogram och är en försvarsleverantör. Men det är klart att de så klart behöver styra skutan rätt, säger Kathleen Bangs.

Hålet på flygplanet sett från insidan.
TT
/
USA
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!