Ett ryskt lastfartyg i hamnen i Kaliningrad sommaren 2022. Arkivbild.
Ett ryskt lastfartyg i hamnen i Kaliningrad sommaren 2022. Arkivbild. - Foto: AP/TT

Oron växer för rysk skuggflotta i Östersjön

Sanktioner kringgås och miljön hotas när rysk olja flyttas mellan fartyg på Östersjön. Nu lyfts oron till EU-nivå.


Fakta: Oljesanktioner mot Ryssland

I EU:s omfattande sanktioner mot Ryssland ingår förbud mot att köpa, importera eller föra vidare rysk råolja och vissa andra oljeprodukter till havs. Vissa undantag gäller för import av råolja via pipeline till EU-länder som av geografiska skäl är beroende av oljan och inte har andra alternativ.

Samtidigt har EU och länderna inom G7-gruppen också enats om ett pristak på rysk olja och oljeprodukter som möjliggör för EU-företag att föra vidare de ryska varorna till länder utanför EU om det är till ett pris som är samma som eller lägre än pristaket.

Källa: EU:s ministerråd

"Skuggflottan" har blivit namnet på den okända mängd fartyg som används för att komma runt EU:s sanktioner mot handel med rysk olja.

Det handlar om fartyg som drivs och registreras i såväl EU-länder som länder utanför EU och som utnyttjas för att lasta om oljan, ofta ute till havs, under okontrollerade former.

— De hjälper inte bara Ryssland att kringgå sanktionerna utan är också ett stort miljöhot, särskilt mot ett så miljömässigt känsligt hav som Östersjön. Skuggflottan opererar med fartyg som är väldigt nära till att inte vara sjödugliga. Ibland är de rent ut sagt farliga, konstaterar utrikesminister Tobias Billström (M) på en pressträff i samband med ett utrikesministermöte i Luxemburg på måndagen.

Över 400 fartyg

Analysfirman S&P har beräknat att Ryssland globalt byggt upp en skuggflotta på över 400 oljefartyg som används för att komma runt sanktionerna.

Inte minst har omlastning utanför Gotland från ett tankfartyg registrerat på Cypern väckt uppmärksamhet på sistone, med protester från bland annat Greenpeace.

Både partier i och utanför den svenska regeringen har krävt åtgärder, vilket också togs upp av statsminister Ulf Kristersson (M) på förra veckans EU-toppmöte i Bryssel.

Kontroll i hamnar

EU-kommissionen och EU:s utrikestjänst får nu i uppdrag att reda ut hur man kan komma till rätta med problemet.

— Alla åtgärder som kan vidtas i enlighet med folkrätten är värda att pröva, tycker Tobias Billström och nämner flera alternativ om allt från bättre inspektioner i hamnar till tryck på de länder som fartygen officiellt tillhör.

— Vi kan gemensamt uppvakta de flagg- och hamnstater som har större möjlighet än oss att agera direkt, men också åtgärder mot ägare, operatörer, försäkringsoperatörer i tredje land som Ryssland i dag använder sig av. Kommissionen är bäst lämpad att göra detta, säger utrikesministern i Luxemburg.

TT
/
/
/
/
EU
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!