Dryck gör reklam in på huden

Dansk energidryck ska marknadsföras på kundernas hud.


För en ersättning på cirka 8000 kronor kan danska ungdomar få tatuera in reklambudskap. Marknadsföringsidén kommer från det danska dryckesföretaget Cult, som tillverkar läskedrycker, energidrycker och alkoläsker.

Flera hundra ungdomar ska redan ha hört av sig till företaget, för att gadda sin hud med företagets logga. 60 procent av dem är män.

– Högst tvivelaktigt och oetiskt, kommenterar det danska konsumentverket den våldsamma marknadsföringen till Kvällsposten.

Cults ägare, Brian Sørensen, menar dock att man får se reklamen som en rolig grej, och försäkrar att de är försiktiga med vilka de kommer välja som reklampelare.

– Vi talar med alla som vill vara med. De får inte vara sjuka och det får inte vara deras första tatuering, säger han till Kvällsposten.

Dryga 4000 kronor får man för att tatuera in reklamens budskap på mage, ben eller rygg. För skuldran får man 6000 kronor och för överarmen 7000 kronor. Mest betalt får man för överarmen - den ger runt 8400 kronor.

På danska konsumentverket vädjar man till ungdomarna att tänka efter före.

– Den som funderar på att tjäna några tusenlappar som företagets levande reklampelare bör noga överväga om man har lust att trava omkring resten av livet med en läskedryck på armen, säger Mette Boye till Kvällsposten.

Dryckesföretaget har tidigare fällts i Sverige av Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam (ERK), efter en annonsering med nakna kvinnobröst.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!