Coca-Cola stoppar statlig kampanj

"Högst en halvliter i veckan" för provocerande för läskjätten?


En statlig kampanj i Danmark skulle få barn och ungdomar att dricka mindre läsk. "Högst en halvliter i veckan" löd budskapet från det danska livsmedelsverket, uppger Avisen.dk. Men kampanjen är nu stoppad. Detta eftersom Coca Cola lagt sig i och protesterat.

Coca Cola började enligt Avisen att "skramla med vapnen" genom att skriva ett brev där de hävdade att kampanjens färger och logotyper påminde alltför mycket om läskjättens egna. Livsmedelsverket böjde sig då och enligt Else Molander vid livsmedelsverket hade Coca Cola rätt:

– Kampanjen kränkte Coca Colas varumärke, därför stoppar vi den, säger hon till Avisen.dk.

Ett uttalande som varumärkesspecialisten Johan Löje avfärdar eftersom verket inte hade någon ambition att tjäna pengar på kampanjen eller använde färgerna och logotyperna i affärssammanhang.

– Här var målet att upplysa allmänheten, säger han och konstaterat att det är klantigt av livsmedelsverket - men tillåtet.

Coca Cola meddelar att deras avsikt inte var att skada kampanjen mot hög läskkonsumtion.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!