Nyheter24

tors 23 maj 2013

TIPSA OSS!
Formen påverkar drickandet
1 bild
 
  • Öl, Forskning

    Forskare har upptäckt att vi dricker mer och fortare ur formade glas än raka.

    Foto: Kirstey Wigglesworth/Ap/Scanpix

Skyll dina fyllemisstag på glaset



Brukar du göra pinsamma saker på fyllan? Kanske hört av dig till ett ex och ångrat dig dagen efter? Nu har du den perfekta ursäkten: Skyll på formen på glaset.

Forskare från University of Bristol i Storbritannien har undersökt hur glaset påverkar mängden alkohol man konsumerar när man dricker.

– Folk förstår oftast inte hur mycket eller hur snabbt de dricker, säger Margaret Attwood vid university of Bristol till Siencemag.org

Deltagarna fick dricka antingen 177 eller 353 milliliter öl eller läsk från antingen ett rakt eller ett format glas. De fick samtidigt se en dokumentärfilm för att de skulle ha något att göra förutom att just "sitta och dricka". Experimentet gjordes i två omgångar och testpersonerna visste inte om den riktiga anledningen till varför de var där.

Attwoods team kom fram till att grupperna som drack 354 milliliter ur ett format glas drack mer än fem minuter snabbare än de som drack ur raka glas. Däremot observerades ingen större skillnad på de som drack den mindre mängden 177 milliliter.

Attwood tror att det beror på att vi mäter hur mängden vi dricker genom att titta på mitten av glaset. Hon menar att det blir svårare att se exakt var mitten är på ett format glas, rapporterar Sciencemag.org.

Öl, Forskning


Andra har också läst

 
 
/plugin/comments/4015/4015?ESI=1&url=nyheter/utrikes/724221-skyll-dina-fyllemisstag-pa-glaset&admin_view=0&size=2&mobile=0&
KOMMENTARER
Nyheter24 ansvarar inte för innehållet i kommentarerna!
0
Gäst 2012-09-01 16:59 Anmäl

Bara jag som märker att artikeln innehåller stavfel och är allmänt dåligt uppbyggd?

0
HMH 2012-09-01 15:21 Anmäl

Idioter, det är ett undermedvetet val man gör när man väljer att dricka mer ur ett format glas. Exakt detsamma gäller när man käkar mat eller popckorn på bio, tar man en till synes mindre tallrik resulteras det oftast att man också käkar mindre.

-2
Gäst 2012-09-01 14:40 Anmäl

logiskt om det formade glaset innehåller mindre mängd vätska hahaha

0
Gäst 2012-09-02 05:03 Anmäl

idiot... lær dej læsa...

-3
Gäst 2012-09-01 03:06 Anmäl

Men lägg ner.. Palla skylla på att det är glasets fel? Skulle inte tro det finns fyllehundar som halsar utan problem oavsett glas / flaska. Inte glaset som gör att man dricker mer bara för att det är lite runt o passar bättre i näven .. Sen vem bryr sig om vart mitten på ett glas är? :S Man dricker tills det är slut oavsett vätska sen fyller man på om så önskas ?

1
Mads 2012-09-01 09:19 Anmäl

Det är ju bara en iakttagelse? Att nyheter24 sätter en oerhört korkad rubrik på artikeln är en annan sak. Dricker du en öl 5 min snabbare så gör det skillnad.

-3
jimmy 2012-09-01 10:57 Anmäl

haha ellerhur, sånthär är bara skitsnack hahaha asså vem bryr sig

1
Arlen 2012-09-01 00:15 Anmäl

Inte Enligt Existenz ägare, Roger, Han säger att det är falskt.