Nyheter24

tors 20 juni 2013

TIPSA OSS!
Diska dig frisk
2 bilder
 
  • Forskning, Hemmafru, Bröstcancer

    Lite matlagning kan kanske minska risken för bröstcancer.

    Foto: Hasse Holmberg / SCANPIX
  • Forskning, Bröstcancer, Hemmafru

    Fler än 257 000 kvinnor deltog i undersökningen.

    Foto: AP / SCANPIX

Slipp bröstcancer - bli hemmafru



Minst sex timmars sysslor i hemmet. Det är nyckeln till att minska risken för att drabbas av bröstcancer, visar ny forskning.

EUROPA. Över 257 000 kvinnor, 8 000 av dem bröstcancerdrabbade, deltog i en undersökning över hela Europa. Resultatet visade att de som utför sysslor i hemmet, så som städning, tvättning och diskning, har en 13 procents lägre risk att drabbas av bröstcancer.

Enligt studien, som presenteras i International Journal of Cancer och är det största i sitt slag, räcker det med bara ett par timmars låg aktivitet (till exempel jobb i hemmet eller en promenad) för att minska cancerrisken.

– Den här stora undersökningen belyser fördelarna med att vara aktiv - även i små mängder. Det finns också mycket som visar att träning minskar risken för tarmcancer. Mer forskning behövs på andra typer av cancer, säger professor Tim Key, cancerforskare på universitetet i Oxford, i ett uttalande.

Forskning, Bröstcancer, Hemmafru


Andra har också läst

 
 
/plugin/comments/4015/4015?ESI=1&url=nyheter/utrikes/724809-slipp-brostcancer-bli-hemmafru&admin_view=0&size=2&mobile=0&
KOMMENTARER
Nyheter24 ansvarar inte för innehållet i kommentarerna!
0
set 2012-09-10 03:21 Anmäl

Nja, ingen som menar att man ska sluta arbeta professionellt och gå tillbaks till köket utan det handlar om fysisk aktivitet i allmänhet. Det är bättre att vara "hemmafru" än att bara ligga på soffan hela dagen vad gäller cancerrisk med andra ord. No shit, Sherlock :P

0
Gäst 2012-09-07 09:48 Anmäl

hmm.. Amerikansk Propaganda för att få kvinnorna tillbaks till köket !?

1
Oops 2012-09-07 02:25 Anmäl

Är det 1 april eller....