Topp tio – 2013 års mest sexistiska reklamer

Sexistiska reklamer fortsätter dessvärre att produceras. Här är 2013 års värsta exempel.


Nakna kvinnor. Kvinnor som inte kan något. Kvinnor som får orgasm av snabbmat och kvinnor som bara kan städa. 2013 var tyvärr inte heller något bra år för jämställda reklamer. Sajten Adweek har listat årets mest sexistiska reklamer. 

Här är topp tio: 

På tionde plats kommer Google med sina klichéer om hur kvinnor är och hur deras inboxar ser ut. Det är "stickningsfester" och "pirriga dejter" och inte så mycket mer.


På nionde plats hamnar städmärket Swiffer som tagit den ikoniska bilden av Rosie the Riveter och bytt ut armmuskler och texten "We can do it" mot en dammsugare.

Se reklamen i bildspelet ovan.

På åttonde plats hamnar parfym- och deodorantjätten Axe med sin "Apollo" och bikinibrud.


På plats nummer sju kommer snabbmatskedjan Hardeés där kvinnliga supermodeller av någon outgrundlig anledning nästan får orgasm av att äta hamburgare.


På sjätte plats placerar sig en servicetjänst för begagnade bilar vid namn True Car. Hela reklamen går ut på att även kvinnor kan klara av att köpa bil. Helt utan hjälp av någon manlig beskyddare och att kvinnorna är jätteglada och tacksamma över detta. 


På femte plats kommer Pot Noodles. En kille äter nudlar på bussen och lockar till sig en lättklädd juckande tjej.


På plats nummer fyra placerar Adweek American Apparel med sina extremt könsdiskriminerande reklambilder som Nyheter24 tidigare skrivit om.

Se reklamen i bildspelet ovan.

På plats tre kommer Acora IT Outsourcing som försöker få fram sitt budskap genom att lägga en överviktig naken kvinna på en säng framför en förvirrad man med texten "vissa saker är bättre att lägga ut på entreprenad". Som till exempel att ha sex med en överviktig kvinna. 

Se reklamen i bildspelet ovan.

Näst värsta reklamen står bilmärket Ford för. En bild med en bil där en kostymklädd man sitter i förarsätet och gör segertecknet och har tre kvinnor bundna i bakluckan i olika diskriminerande outfits.

Se reklamen i bildspelet ovan.

Och förstaplatsen – årets mest sexistiska reklam enligt Adweek står den amerikanska detaljhandelskedjan Radioshack för. Reklamen lyckas uppfylla en hel rad kriterier för att klassas som mest sexistisk; avklädda kvinnor bredvid en påklädd man, kvinnor som används som möbler och kvinnor som slickar på en fallossymbol. Hela reklamen är en kopia av musikvideon till låten "Blurred Lines". 

/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Senaste nytt

Trevande optimism i Qatar – men mycket kvarstår

Polisen rapporterar om trafikolycka, Skövde

"Vid koprsningen Ekängsvägen - Majorsgatan är det en fotgängare som blir påkörd av en bilist.", skriver polisen på sin hemsida.

Narkotikaförsäljning jämförs med serviceyrke

Försäkringskassan återkräver nästan 900 000 kronor från en man som fått sjukpenning samtidigt som han sålt narkotika. I sitt beslut jämför Försäkringskassan narkotikaförsäljningen med ett serviceyrke, rapporterar P4 Kalmar.

Oppositionen: Brist på förslag här och nu

Miljöpartiet och Centerpartiet tycker att regeringens energiproposition ekar tom på förslag här och nu. Vi och industrin vill ha ett mål nu för 2030 och för 2035. Det är nu vi behöver omställningen, det är nu vi behöver den förnybara energin, säger MP:s språkrör Daniel Helldén.

Ja till omstridd säkerhetslag i Hongkong

Hongkongs parlament har röstat ja till en ny hård säkerhetslag, som ska ge regimen ännu större möjligheter att slå till mot politiskt missnöje.

Costcos brakförlust – så mycket gick de back 2023

Costco Wholesale etablerade sig i Sverige 2022 och fler varuhus är redan på gång. Men hur gick det egentligen för den amerikanska butiksjätten under deras första år i Sverige?