Coca-Colas nätkampanj anklagas för homofobi

Läskjätten Coca-Cola är en av huvudsponsorerna av OS i ryska Sotji. Nu kommer anklagelser om homofobi efter en ny nätkampanj – i Sydafrika.


Borgmästaren: "Inga homosexuella"

Synen på HBTQ-personer i Ryssland står i fokus inför de olympiska spelen. I dagarna meddelade Sotjis borgmästare Anatolij Pachomov att det minsann inte finns några homosexuella i hans stad.

SYDAFRIKA. Coca-Cola har redan fått kritik för bristen på agerande mot antigaylagarna i Ryssland inför OS i Sotji. Nu har företaget hamnat i ett nytt blåsväder, efter en nätkampanj i Sydafrika.

Sajten som läskjätten skapat går ut på att skicka "en virtuell colaburk". På denna kan man skriva namnet på personen som ska få presenten.

"Låt oss låtsas att du inte nyss skrev det där"

Men det dröjde inte länge innan uppmärksamma twittrare upptäckte följande: ord som "gay", "homo" och "queer" går inte att skriva in på burken.

"Oops, låt oss låtsas att du inte nyss skrev det där", står det när man försöker.

Orden "straight" och "hetero" funkar dock alldeles utmärkt, skriver Huffington Post.

Hånas på Twitter

Det dröjde inte länge innan kreativa personer började skriva andra budskap på Colaburkarna. Här är några exempel:

Se en video som visar hur det går till på kampanjsajten:


/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!