Fembot – produktionsbolaget som satsar på feminism och antirasism

I dag saknas det representation i medievärlden, tyckte Aida Paridad. Hon bestämde sig därför att starta ett feministiskt och antirasistiskt produktionsbolag för att bryta normen.


Aidas tre tips:

Om Aida fick ge tre konkreta tips till privatpersoner, företag och kanaler för att förbättra sin representativitet skulle det vara:

1.  Försök att tillgodose er kunskap kring representativitet, antirasism och feminism

2. Medvetandegör er själva och våga vara normbrytande

3. Utmana er själva – våga lite på den kunskap och forskning som finns


I tisdags startades ett feministiskt och antirasistiskt produktionsbolag. Deras syfte är att bryta och motverka den normativitet vi ser i teve-branschen i dag. Bolaget består av tre tjejer: Aida Paridad, grundare och producent, Lisa Krantz, redigerare, och Josephine Owe, fotograf.

Nyheter24 har pratat med Aida om varför de finns och varför Fembot är ett viktigt initiativ. 

– Idén till Fembot har jag själv burit på i många år. Jag är i grunden akademiker och kände att jag ville nå ut med bra budskap till fler än bara akademiker, säger Aida Paridad till Nyheter24.

Därför bestämde hon sig för att ge sig in i tevebranschen och började jobba som tevejournalist. Hon gjorde det för att förändra, men visste att det som ny i branschen var svårt att göra saker på sina egna villkor. 

Ville föregå med gott exempel

– Jagville använda min förståelse för normkritik och representationför att producera TV- och film, och kände inte att jag ville väntamed det tills jag själv jobbat i branschen i tio år till, säger Aida.

Hon ville helt enkelt föregå med gott exempel. Aida säger också att hon inte tror att människorna bakom dessa bolag vill att det ska se ut som det gör, men att de helt enkelt saknar kunskap. 

– Det största problemet produktionsbolag har i dag är att de är extremt dåliga representativiteten. Det är väldigt ofta vita, heterosexuella personers berättelser som berättas om och om igen. Det är problematiskt eftersom allt vi ser och hör påverkar oss, vi definierar både andra och oss själva utifrån uppfattningar vi får från till exempel media.

Ligger rätt i tiden

Trots att teve- och filmbranschen ser ut som de gör så är Aida övertygad om att den världen är redo för Fembot.

– Det ligger rätt i tiden. Representationen har alltid varit ett problem, men det senaste året har diskussionerna blommat ut och det pratas mycket mer om det.

Det finns tre olika sätt olika kunder kan få hjälp av Fembot på. 

– Dels så kan kunder anlita oss för produktionen i sig, det vill säga att de kommer med en idé och vi utför den, men de, till exempel kanaler och större bolag, kan också köpa färdiga idéer av oss. Förutom det så erbjuder vi också föreläsningar och utbildningar, där kunderna kan få mer kunskap och handfasta tips kring hur man ska tänka kring representativitet och normkritik.

Stora drömmar

Idag är Aida, Lisa och Josephine frilansande inom sinarespektiva områden och gör Fembot produktioner tillsammans så oftade hinner. Men planen är att i framtiden vara Fembots på heltid,säger Aida.

/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!