Rysskoppling stoppar Maraboureklam
Marabou, som är ett av Mondelez varumärken, har sedan över 20 år ett sponsoravtal med Svenska fotbollförbundet. Arkivbilder. - Foto: Bertil Enevåg Ericson / TT & Fredrik Sandberg/TT

Rysskoppling stoppar Maraboureklam

Svenska fotbollförbundet pausar pågående sponsorkampanjer kopplade till livsmedelsjätten Mondelez, som har Marabou som ett varumärke. Skälet är företagets beslut att fortsätta verksamheten i Ryssland.


Marknads- och försäljningschefen på fotbollförbundet SvFF, Helena Taube Rehnmark, säger i ett mejl till Dagens Nyheter att man har en dialog med Mondelez Sverige och att man stoppar man kampanjerna i avvaktan på vad den leder till.

Mondelez: Svartlistad 

Ukrainas antikorruptionsmyndighet har svartlistat den amerikanska livsmedelsjätten Mondelez på grund av att företaget fortsätter sin verksamhet i Ryssland och därmed anses bidra till den ryska krigskassan.

"Det är självklart att man måste ta ett sådant påstående på stort allvar. SvFF har sedan krigets utbrott på en rad sätt markerat mot Rysslands djupt orättfärdiga invasionskrig i Ukraina", skriver Taube Rehnmark.

"Vägrar spela mot Ryssland"

"Omedelbart vid krigsutbrottet meddelade förbundet också att vi inte kommer att spela mot Ryssland i en eventuell play off-match, trots att det vid tillfället hade inneburit att herrlandslaget hade uteslutits och missat VM".

Marabou, som är ett av Mondelez varumärken, har sedan över 20 år ett sponsoravtal med Svenska fotbollförbundet. Det förlängdes 2021 med tre år.

TT
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!