Fotbollsförundet fortsätter med misslyckade aktioner.
Fotbollsförundet fortsätter med misslyckade aktioner. - Foto: Nils Jakobsson/Bildbyrån

Publikraset fortsätter

Det allsvenska publiksnittet har rasat kraftigt jämfört med fjolårets säsong. Mångmiljonbelopp har försvunnit från klubbarna och nu har förbundet gått ut med den desperata kampanjen "Bjud en vän". Insatsen fick ett bedrövligt mottagande och allsvenskan fortsätter att tappa publik.


STOCKHOLM. Svenska Fotbollsförbundet har satt sig i en prekär sits där de vänt supportarna mot sig. Det hela började med Svensk ElitFotbolls beslut att starta allsvenskan redan i mars, när vintern låg på som hårdast. Nu bekräftar SvFF's marknadschef Jan Larsson att de rullar igång ett gäng kampanjer för att locka tillbaka publiken och återfå förtroendet från den stora massan.

– Det här är åtgärder vi gör tillsammans med klubbarna för att locka tillbaka supportarna, vi kan bara hoppas att det kommer att fungera, säger marknadschefen till Nyheter24.

Problemet är att publiksnittet fortsatt sjunkit efter sommaruppehållet, från ett snitt på 6 877 per match under omgång 14, till ett dåligt snitt på bara en bit över 6 000. Förbundet medger nu att klubbarna är beredda att gå ned i pengar för att få tillbaka sina supportar. Frågan är om det inte är för sent?

– Vi kommer inte att kunna ta igen tappet från i våras. Målet är bara att få tillbaka en positiv stämning till matcherna och hoppas att vi kan nå upp till förra höstens siffror nu inför sluttampen, säger Larsson till Nyheter24. Larsson berättar vidare att landskamperna i höst är nästan utsålda, även om han medger att det kan bero på Zlatan Ibrahimovics återkomst.

Sedan tidigare har förbundet utlovat att klubbar ska tilldelas egna mediestudior för att ge fansen en större inblick. En satsning där förbundet står för utgifterna och inspelningsanläggningarna beräknas kosta upp mot en miljon styck.

/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!