Tregaro lägger sig platt för kraven.
1 av 5
Tregaro lägger sig platt för kraven.
Det råder förbud mot att filma, fota och spela in ljud i OS-byn och på arenorna.
2 av 5
Det råder förbud mot att filma, fota och spela in ljud i OS-byn och på arenorna. - Foto: Scanpix
"Jag kommer inte synas i deras kampanjer under OS", säger Emma Green Tregaro om sponsoravtalet med Risifrutti.
3 av 5
"Jag kommer inte synas i deras kampanjer under OS", säger Emma Green Tregaro om sponsoravtalet med Risifrutti. - Foto: Scanpix
Möjligheternas OS – eller? Deltagarna får stå ut med mycket strikta regler under spelen.
4 av 5
Möjligheternas OS – eller? Deltagarna får stå ut med mycket strikta regler under spelen. - Foto: Scanpix
Emma Green Tregaro ser dock inga problem med reglerna.
5 av 5
Emma Green Tregaro ser dock inga problem med reglerna. - Foto: Scanpix

Medaljhoppet om OS-arrangörens sjuka krav

Inget twittrande om frukosten, fotoförbud och enbart officiella produkter. Här är de benhårda reglerna för deltagarna i sommarens OS.


Här är reglerna

Deltagare får inte:

- Blogga om sina frukostflingor eller energibar - om de inte är officiella OS-sponsorer. All extern reklam är förbjuden under spelens gång.

- Lägga upp videoklipp filmade i OS-byn på sin blogg eller Youtube. Inga video- och ljudupptagningar gjorda på någon av OS-anläggningarna får distribueras.

- Twittra på uppdrag av ett medie. Atleter får inte skriva om tävlingar eller andra deltagare.

Företag som inte sponsrar får inte:

- Uttrycka texter som "Vi stöder våra idrottare i OS 2012!" eller "Hjälp oss fixa guldet 2012".

- Använda bilder som skapar associationer till spelen.

- Erbjuda biljetter i samband med kampanjer.

Publiken får inte:

- Sända ut eller publicera video- och/eller ljudupptagningar, både på sociala nätverkssidor och övriga internetsajter.

- Lägga upp bilder på Facebook.

LONDON. Tävlar du i sommarens OS i London? Då kan du glömma alla dina sociala medier-vanor och egna sponsorer.

Det är nämligen strikta regler för vad OS-deltagarna får och inte får göra.

Till exempel får de inte twittra eller blogga om några produkter som inte är officiella sponsorer till London-spelen.

Det råder även förbud mot att fota, filma och spela in ljudupptagningar inne i OS-byn eller inne på respektive tävlingsarena.

Medaljhoppet: "Det är bara rimligt"

Emma Green Tregaro, höjdhopperskan som kommer göra sitt andra OS, ser inte restriktionerna som dåliga.

– Med tanke på vilka pengar SOK (Svenska olympiska kommittén, red. anm.) lägger ned på OS-satsningen är det bara rimligt att det ställs sådana krav, säger hon till Nyheter24.

Vad innebär det för ditt sponsoravtal för Risi Frutti?

– De är väl införstådda med vad som gäller och jag kommer inte att synas i deras kampanjer under OS.

Sjuka upphovsrättsregler

Men det är inte bara deltagarna som är hårt ansatta. Även spelens besökare och lokala företag som inte är officiella sponsorer har en lång kravlista att förhålla sig till.

Besökare får inte lägga upp filmklipp på till exempel Youtube och inte heller spela in ljudupptagningar, precis som atleterna.

Pubarna får inte skylta med att de tevesänder spelen. Samtliga företag som försöker associera sig med OS hotas av rättsliga repressalier.

/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!