Florensklubben drar sitt strå till stacken.
Florensklubben drar sitt strå till stacken. - Foto: Fabrizio Giovannozzi/AP/SCANPIX

Fiorentina gör en "Barcelona"

Fiorentina fick inför säsongen tre sponorserbjudanden gällande tryck på tröjan - nu gör "Viola" som Barcelona och låter välgörenhet göra reklam.


Cosa Succede?

Vill du läsa mer om Serie A? Följ Gustav Östergrens och Nicole Fältlövs blogg på Nyheter24.

FLORENS. Fiorentina har valt att trycka upp sina nya tröjor inför säsongen med välgörenheten "Save the Children" som huvudsponsor. Klubben avböjde därmed tre lukurativa sponoravtal för att ge världens barn en bättre tillvaro.

Under försäsongen hade klubben "Football is entertainment" som huvudtryck på tröjorna för att markera att de vill förändra stämningen kring italiensk fotboll.

När säsongen inleds kommer de alltså att ha logan från välgörenheten som riktar in sig mot att rädda barn i fattiga delar av världen. Klubben kommer även att arrangera tre vänskapsmatcher för att bidra till fonden.

– Trots att det är 2010 dör fortfarande miljoner barn världen över av lunginflammation, mässlingen och av diarré, säger Valerio Neri, chef för "Save the Children" till Football-Italia.

/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!