Vaginal Davis i den 'fräcka paviljongen', en av de världar som hon byggt upp på Moderna Museet.
Vaginal Davis i den 'fräcka paviljongen', en av de världar som hon byggt upp på Moderna Museet. - Foto: Henrik Montgomery/TT

Vaginal Davis hanterar sexrädsla med humor

Med rosa drömmar, haggor och en bakad fruktbarhetsgudinna bygger Vaginal Davis sina världar. Nu visas hennes queerkonst stort på Moderna Museet och tre andra institutioner i Stockholm. Det är ett kosmos, säger hon.


Fakta: Vaginal Davis

Född och uppvuxen med sin mamma och sina storasystrar i Los Angeles.

Bakgrund: Studerade engelsk litteratur och filosofi och började som spoken word-artist. Biblioteket var avgörande under hennes uppväxt och återkommer i hennes konst. Startade i slutet av 1970-talet bandet The Afro Sisters och andra punkband. Drev på 1980-talet det egna galleriet Hag i sin lägenhet i Los Angeles där hon ställde ut andra. Blev filmare, författare, bild- och performancekonstnär. Målar gärna med smink – eller det som finns till hands.

Bor sedan 2005 i Berlin. Var 2009–2010 lärare i performancekonst på Konsthögskolan i Malmö.

Aktuell: Med "Magnificent product", en retrospektiv utställning som öppnar 17 maj på Moderna Museet, Nationalmuseum, Accelerator, och Galleri Index i Stockholm. 4 september håller hon i personliga filmvisningar på MDT (Moderna Dansteatern) i Stockholm och 6–7 september har hon en festivalhelg på Tensta konsthall.

Den "fräcka" paviljongen kallar hon sin rosa drömavdelning på Moderna Museet. På Galleri Index kan besökare läsa hennes texter. På Moderna finns hennes fantasibibliotek med titlar på romaner som hon önskar att hon hade skrivit, exempelvis "Your pussy killed my husband" eller "Sex lizard".

— Jag börjar alltid med en magnifik titel, säger Vaginal Davis och skrattar.

Den Berlinbaserade multikonstnären har en liknade bakgrund som Rupaul från "Rupauls drag race", som hon också känner. Själv började hon som spoken word-poet och performancekonstnär i hemstaden Los Angeles och valde konsten i stället för tv-underhållning. På den tiden vägrade qayfestivalerna att visa hennes humoristiska terror-drag-filmer men de lesbiska punkarna tog upp henne på scenen.

Artistnamnet är inspirerat av medborgarrättsaktivisten Angela Davis, och det språkliga är själva grunden i hennes verk, framhåller kuratorn Hendrik Folkerts som golvades av Vaginal Davis när hon uppträdde på tyska Documenta 2014.

"The tween room" – flickrummet – i Vaginal Davis utställning på Moderna Museet.

Intersex

"The tween bedroom" kallar hon det rosa flickrummet med idolbilder på väggarna och en gigantisk fallosskulptur i sängen.

Vaginal Davis, 63 år, tycker att intersex är det ord som kanske passar bäst för att beskriva hennes kön, det vill säga en medfödd variation som varken stämmer överens med en typiskt manlig eller kvinnlig kropp – och just tonårsrummet handlar delvis om en sexualitet som stannade av, förklarar hon.

— Jag är i Landet Ingenstans där man inte ens blommar ut i tonåren, jag är i den där elva-, tolvårsåldern där man är fascinerad av olika aspekter av sex men alldeles för rädd för att engagera sig i något. Mycket av det sexuella i mina verk handlar om det som skrämmer mig. Det blir en fantasi om vad sex är, för jag vet egentligen inte så mycket om det, säger hon lugnt.

— Jag använder humor och jag tror att det genomsyrar mitt verk, en känsla av upptäckt och öppenhet.

Tapet

Moderna har också gjort en replika av hennes debututställning, galleriet Hag som hon drev hemma i lägenheten i Los Angeles, med en lesbisk hushållstapet, "kvinnor fångade i kvinnors kroppar", på väggarna.

I ett hörn tronar nybakade brödskulpturer däribland ”Dirty Mariah" föreställande Mariah Carey som fruktbarhetsgudinna.

— Mästerbagaren Sebastién Boudet gjorde dem efter mina ritningar, han hade en jätteugn.

Vaginal Davis 1995, då som frontperson i punk- och performancegruppen Cholita. Pressbild.
TT
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!