Vi testade MG ZS EV i ett snöigt Sverige.
Vi testade MG ZS EV i ett snöigt Sverige. - Foto: Marcus Berggren

MG ZS EV testad: Ett riktigt mörker

Kinesiska bilar har tagit bilvärlden med storm och på imponerade kort tid har de blivit ett verkligt alternativ för många konsumenter. Vi har testat MG ZS EV för att ta reda på vad det är frågan om.

MG ZS EV gjorde initialt mycket väsen kring sig när den lanserades med ett privatleasingerbjudande som var omöjligt att matcha.

Det var den första kinesiska bilen som verkligen slog igenom på marknaden och även om intresset har svalnat - sett till nyregistreringar - är den fortsatt aktuell.

Assistancekåren hjälper hundratals om dagen - med samma problem

För små hjul

MG ZS EV kommer inte att vinna några designpriser och påminner mycket om en rullskridsko. Laddluckan sitter i fronten, något som gör den mer benägen att frysa fast när det vankas vinter, något som många ägare vittnar om på sociala medier.

Interiört möts man av en funktionell layout och de flesta funktioner är egentligen precis där man förväntar sig, åtminstone sett till fysiska knappar.

MG ZS EV är ingen designmässig vinnare. (Foto: Marcus Berggren)

Dock är exempelvis knappen för sätesvärme gömd under en ologisk meny i infotainmentsystemet, ett system som är frustrerande långsamt och som bara skapar irritationsmoment.

Kvalitetskänslan är usel, och allt man tar vid känns löjligt billigt.

Det knarrar både från dörrar och från mittkonsolen samtidigt som man hör oidentifierade missljud från lite varstans. I en ny bil ska sådana missar inte finnas samtidigt som att man kan ha en hel del överseende för det när prislappen är låg, men så är inte fallet längre.

Interiören är inget att skriva hem om. (Foto: Marcus Berggren)

Här är världens dyraste Koenigsegg - kostar 123 miljoner

Inte bara dåligt

MG ZS EV är dock inte bara dålig. Körupplevelsen lämnar ett förhållandevis positivt intryck tack vare en mjuk fjädring och eldriften innebär att bilen är responsiv. ZS EV har dock lite svårt med att få ner all kraft i backen och fjädringen har det svårt för ojämna underlag.

Styrningen känns aningen gummiaktig, men är direkt, och det finns ändå en dos körglädje vid stadskörning. MG ZS EV lämpar sig inte som långfärdsvagn trots en WLTP-räckvidd på 440 kilometer.

ZS EV lämnar mycket att önska. (Foto: Marcus Berggren)

Det är dels för att den laddar exceptionellt långsamt (94 kW), dels för att den räckvidden störtdyker i motorvägshastigheter. Filhållningsassistenten är dessutom farlig aggressiv och säkerhetssystem är överdrivet känsliga.

Med det sagt har MG ZS EV fem stjärnor i EuroNCAP, något som naturligtvis är väldigt positivt.

Denna 80-åriga dam korsade Afrika i en Toyota Corolla

MG ZS EV är inget att ha

Jämte konkurrenterna finns det ingenting som utmärker MG ZS EV med undantag av komforten samt räckvidden som helt klart är den mest imponerande sett till pris. I övrigt finns det inga positiva egenskaper, komforten.

När MG ZS EV slog igenom var det med ett privatleasingpris på 1 990 SEK i månaden. Nu får man räkna med att betala en bit över 4 000 kronor. Väljer man att köpa bilen landar prislappen på strax över 410 000 kronor.

ZS EV har blivit för dyr för sitt eget bästa. (Foto: Marcus Berggren)

Nu har priset emellertid stuckit i väg och marknaden kryllar av prisvärda alternativ som inte är tillverkade av kartong. Det är inte ofta man kör en dålig bil, men MG ZS EV ingår i just den kategorin.

 Kort och gott är inte MG ZS EV tillräckligt billig, kvaliteten är pinsamt dålig, infotainmentsystemet är riktigt irriterande, och marknader består i dagsläget av en myriad av bra mycket mer kompetenta konkurrenter.

Nu kan dieselbilarna öka i värde - tack vare billigare diesel

Betyg av MG ZS EV 1,5/5

MG ZS EV (2023)
Motor: 
Elmotor fram, bak, 156 hästkrafter, 280 newtonmeter. 
Kraftöverföring: En-stegad automatlåda, framhjulsdrift.
Acceleration: 0–100 km/h på 8,6 sekunder.
Toppfart: 175 km/h.
Elektrisk räckvidd: 440 km.
Vikt: 1 566 kg.
Mått(längd/bredd/höjd): 4323/1809/1649 mm.
Pris: från 412 990 SEK

Bil
/