Elbil
Kör du elbil till fjällen i påsk? - Foto: Gustaf Gripenlöf Karlberg

Elbil till fjällen i påsk? Dessa tips gör resan smidigare

Att ge sig ut på sin första långresa med elbil kan vara något som många bävar för, inte minst när det är kallt ute. Elbilar har kortare räckvidd vid låga temperaturer, och varje vintersäsong fylls nätet med skräckinjagande historier om långa köer vid de publika laddstationerna.


Tobias Aspenberg, elbilsexpert på elbolaget Tibber, menar att en fjällresa med elbil inte alls ska vara några problem.

Han har komponerat en lista med sju tips för att göra resan med elbilen till fjällen lättare.

Ladda bilen inför resan

Ett grundläggande råd är att se till att ladda bilen inför resan, så att den är fulladdad när man startar. Tobias Aspenberg rekommenderar att man om möjligt använder så kallad smart laddning, som exempelvis laddar bilen när elpriset är som lägst.

Sveriges vägar duger inte för Nato

Glöm inte laddkabeln hemma

Det är också viktigt att inte råka lämna bilens laddkabel hemma, främst för att kunna ladda vid långsammare laddare – exempelvis vid destinationen. Snabbladdare har i regel inbyggda laddare. Den vanliga Typ-2-kabeln som de flesta elbilar använder är standard i hela Sverige.

Planera resan noga

Det kan också vara bra att undvika att resa de tider på dygnet då vägarna är som mest trafikerade. Att resa tidigt på morgonen eller sent på kvällen kan vara ett sätt att undvika laddköer vid välbesökta snabbladdare. Dessutom är priserna på vissa stationer ofta lägre vid udda tider på dygnet.

Tobias Aspenberg menar att långfärd med elbil är minst lika enkelt som med en dieselbil, så länge man förbereder sig ordentligt. 

Elbilarna tar över: Volvo har byggt sin sista dieselbil

Ladda vid rätt batteriprocent

Batteriet i din elbil kan inte ta emot lika mycket ström vid alla nivåer av laddning. Bäst är att köra tills batteriet går under 20 procent innan man stannar och laddar, för att det ska gå som snabbast.

Efter att batteriet går över 75 procents laddning kommer laddningshastigheten också avta kraftigt. Att ladda batteriet hela vägen upp till 100 procent vid varje stopp tjänar således inte mycket till.

Kolla upp var det är billigt att ladda

Av någon outgrundlig anledning skiljer det fortfarande enormt i pris mellan olika laddstationer. Priserna kan variera från runt 3 kronor per kWh hela vägen upp till runt 8 kronor per kWh.

Det betalar sig således att undersöka var utmed rutten som man kan ladda billigt innan man ger sig av.

Regionråd vill höja Stockholms trängselskatt: Minst 55 kronor

Koppla in bilen snabbt vid ankomst

När man väl kommer fram till fjällen lönar det sig att koppla in bilen till en laddare direkt, då ett kallt batteri har svårare att ta emot energi än ett varmt.

När bilen precis har använts är batteriet fortfarande uppe i arbetstemperatur, vilket betyder att det laddar mycket snabbare och mer energieffektivt än om det var kallt.

Inhandla en portabel laddare

Om du åker mycket fram och tillbaka mellan ditt hem och din fjällstuga kan det vara värt att investera i en portabel laddbox.

En sådan kan flyttas mellan hemmet och fjällstugan, och kopplas in i ett vanligt trefasuttag.  Så länge ett sådant finns både i hemmet och i fjällstugan krävs således ingen elektriker för installationen.

Här blir det omkörningsförbud i påsk

Bil