Stockholm
Gustav Hemming (C) tycker att det är för billigt med trängselskatt - Foto: Centerpartiet/Tomas Oneborg/TT

Regionråd vill höja Stockholms trängselskatt: Minst 55 kronor

Kör man regelbundet in och ut genom Stockholms tullar under vardagarna kommer man snabbt upp i höga summor i trängselskatt. Men centerpartisten Gustav Hemming tycker att trängselskatterna är för låga, och vill nu att de höjs för att hålla jämna steg med inflationen.


Enligt centerpartisten Gustav Hemming, som bland annat sitter på ordförandestolen i infrastruktur- och regionplaneringsutskottet i Region Stockholm, är dagens trängselskatter för låga.

Trängselskatten har inte hängt med inflationen, säger han till Sveriges Radio P4 Stockholm.

Höjdes senast år 2020

Trängselskatten i Stockholm infördes redan år 2007, och på den tiden låg det högsta beloppet för en passage genom tullarna på 20 kronor. År 2016 kom den första höjningen, till maximalt 30 kronor per passage.

Senast justerades trängselskatten vid starten av 2020, och sedan dess ligger den dyraste passagen på 45 kronor. Man utökade i samma veva också de tider mellan vilka man får betala trängselskatt. Det maximala beloppet för trängselskatt per dygn ligger på 135 kronor om dagen.

Elbilarna tar över: Volvo har byggt sin sista dieselbil

Billigare, om man räknar tid som pengar

För de som är beroende av bilen i Stockholm under dygnets mest trafikerade timmar menar Gustav Hemming att högre trängselskatt egentligen inte blir dyrare, om man räknar tid som pengar. 

– Målet med trängselskatten är att så få som möjligt som måste ta bilen ska behöva sitta i kö, och det måste man vara beredd att betala en avgift för. Men den blir mycket mindre än kostnaden för att sitta i kö, om man räknar tid som pengar, säger Gustav Hemming till SR.

Sveriges vägar duger inte för Nato

Höjning med minst 23 procent

På frågan om hur stora höjningar kan vara rimliga svarar Gustav Hemming att en höjning på minst 23 procent hade varit rimlig, då detta motsvarar den allmänna kostnadsökningen sedan den senaste höjningen i januari 2020.

Räknat på dagens nivå skulle detta motsvara en höjning av den maximala avgiften vid en passage till minst 55 kronor, och minst 166 kronor som maxbelopp per dygn.

I dagsläget är det dock inte mycket som Centerpartiet kan göra åt trängselskatten, då de i dag är förankrade på statlig nivå. Gustav Hemming vill i stället att trängselskatten ska styras på regionnivå.

– Så det kan ta flera år innan man kan besluta om en höjning av skatten, avslutar Gustav Hemming.

Skärpta kontroller av reseavdraget – 5 av 6 godkänns inte

Oppositionen motsätter sig höjningar

Alla partier håller dock inte med om att trängselskatten ska höjas, och Moderaterna, som sedan 2022 sitter i opposition i Region Stockholm, tycker inte att höjda trängselskatter är en bra idé.

– Centerpartiet vill nu höja ännu en skatt för stockholmarna. Detta i redan svåra ekonomiska tider för hushållen. Det är dålig politik. Skatter ska sänkas och inte höjas, säger oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) till Teknikens Värld.

Elbilar på rea: Upp till 41 procent rabatt på privatleasing

Bil