Bilderna är genrebilder.
Bilderna är genrebilder. - Foto: Jonas Ekströmer/TT och Oscar Olsson/TT

Skarpa varningen till BankID-användarna: "Radera meddelandet"

På sistone har flera företag och myndigheter varnar för bedragare. Nu går även BankID ut med en varning.
– Bedragarna ändrar hela tiden modus, säger Charlotte Pataky, pressansvarig på BankID, till Nyheter24.


Vad är BankID?

BankID är en e-legitimation som du använder för att identifiera dig med på internet, till exempel hos banken, myndigheter eller företag. 

Under 2023 hade BankID 8,5 miljoner användare, samtidigt som 7 100 företag var anslutna till tjänsten. 

Källa: BankID

Finansinspektionen, Svensk Inkasso, Skatteverket, Biltema, Ica och Postkodlotteriet. 

Det är några av många myndigheter, föreningar och företag som under de senaste veckorna slagit larm om att bedragare utgett sig för att representera dem i syfte att komma åt bank- och personuppgifter från inte ont anande svenskar.

Nu tycks bedragarna ha använt ytterligare ett varumärke för att lura till sig känslig information. 

Bluff-mejl får myndigheten att larma: "Låt dig inte luras"

BankID varnar för bedragare

På Stöldskyddsföreningens hemsida Säkerhetskollen rapporterar man nämligen att bedragare säger sig företräda BankID. 

"Just nu förekommer det falska SMS-utskick, telefonsamtal och e-postmeddelanden som utger sig för att komma från BankID", går att läsa på sajten. 

Samtidigt har BankID själva publicerat en varning på deras hemsida

"Vi kontaktar aldrig användare på det sättet. Radera meddelandet eller avsluta samtalet utan att följa några uppmaningar i det", skriver de bland annat. 

Foto: Skärmavbild/bankid.com

Storbankens varning: "Var misstänksam"

BankID: "Bedragarna ändrar hela tiden modus"

I en intervju med Nyheter24 uppger Charlotte Pataky, pressansvarig på BankID, att den rådande bedrägerivågen är ett stort samhällsproblem som drabbar många företag och myndigheter. Inte sällan sker det med så kallade "spoofade" eller förfalskade telefonnummer.

– Vi, och många andra aktörer i samhället, både varnar och tar bort dessa (bluffmeddelanden, reds anm) kontinuerligt. Men bedragarna ändrar hela tiden modus, säger hon och fortsätter:

Uppmaningen till BankID-användare är vidare att aldrig trycka på länkar, ringa upp eller öppna sitt BankID på uppmaning av någon annan.

– Vi betonar också hela tiden vikten av att ha den senaste versionen av BankID-appen och den senaste systemuppdateringen som finns i mobiltelefonen.

Vad rekommenderar ni att man gör om man blivit utsatt och exempelvis tryckt på en sådan här länk?

– Då ska man kontakta sin bank direkt och göra en polisanmälan. 

Har du fått detta sms? Nu varnar Skatteverket för bluffen

Foto: Martina Holmberg/TT

BankID:s tips för säker användning

BankID har listat flera rekommendationer för säker användning av deras system:

  • Se alltid till att din BankID-app är uppdaterad till senaste versionen.
  • Läs alltid texten som visas i BankID-appen och kontrollera var du identifierar dig och vad du skriver under. Är du osäker, välj avbryt.
  • Lämna aldrig ut koden till ditt BankID.
  • Använd aldrig ditt BankID på uppmaning av någon annan som kontaktar dig.
  • Installera aldrig någon applikation eller tryck på länkar på uppmaning av någon som tar kontakt med dig.
  • Under Min historik i BankID-appen kan du se var du har identifierat dig och hos vem du har skrivet under hos.
  • Aktivera notiser från BankID för att få information om ett BankID aktiveras för ditt personnummer. Det gör du under inställningar i din telefon.
  • Installera bara appar från betrodda källor, som App Store och Google Play.

Försäkringsbolagets skarpa varning till kunderna: ”Bluff”

/