Hon spred falska schampovarningen: "Känner mig som en hemsk människa"

56 000 människor delade 21-åringens Facebookinlägg där hon varnade för ett dödligt hundschampo. En varning som visade sig vara felaktig. Nu hotas 21-åringen av rättsliga åtgärder.


FB-varningar

Nyheter24 har vid upprepade tillfällen skrivit om liknande varningar, som påminner om den med hundschampot, som sprids utan kontroll på Facebook.

Bland annat om "jakten på en hunddödare" som visade sig handla om att personuppgifter till en person med skyddad identitet fick massiv spridning. Och att personen som spred vägrade ta ansvar.

Nyheter24:s Matilda Andersson har skrivit en kolumn på ämnet "Hatet vinner fortfarande över källkritiken" och Gustav Holmström har skrivit om hur det, när det kommer till djur, inte tycks finnas någon gräns på vad människor är benägna att göra: "Folk verkar fullständigt sakna omdöme när det kommer till djur".

– Jag känner mig som en hemsk människa. Jag mår riktigt dåligt över den skada det här kan ha gjort. Jag önskar jag kunde få det ogjort. 

Det säger den 21-åriga kvinna som i mitten av förra veckan skrev ett inlägg på Facebook där hon varnade för ett hundschampo som i värsta fall påstods kunna leda till döden. Det visade sig dock inte stämma.

Sjuka hundar som varnande exempel

Bakgrunden är att kvinnan i ett försök att hjälpa en vän vars hundar påstods ha fått fruktansvärda hudutslag av ett schampo, ville varna andra genom att skriva ett inlägg på Facebook. 

Problemet var bara det att det inte gått att fastställa att hundarna verkligen råkat illa ut på grund av schampot. Trots det spreds inlägget som en löpeld på Facebook och över 56 000 människor hann dela innan det togs bort.

Men då var skadan redan skedd. Nyheter24 har pratat med både återförsäljaren av och grossisten bakom schampot. Det visade sig att tester gjorts och att det berörda schampot, Pet Rewards inte innehåller något som är bevisat skadligt. 

Men innan analyssvaren kommit plockades flaskorna bort från butikshyllorna och grossisten fick stoppa redan lagda ordrar, något som i sin tur kan komma att resultera i miljonförluster.

– Vi säljer det här i hela Europa. Vi märker redan av skadan. Våra kunder har dragit tillbaka ordrar. Det här kan sluta i katastrof för oss, säger Diana Lindeberg på Chamel som är grossist för schampot, till Nyheter24.

Skadan är skedd och grossisten säger sig kunna gå vidare med ärendet och inleda en rättsprocess.

Under måndagen kom analyssvaren från alla de batchnummer som nu tvingats genomgå kontroll – det är inget fel på produkten.

– En polisanmälan görs om förtal. Det är vi tvingade till att göra, både för vår skull och för andra företags, säger Ronny Hallengren, vd på Chamel, till Nyheter24. 

"Hon bad om min hjälp"

21-åringen som spred inlägget säger sig ha gjort det för att hjälpa en vän.

– Hon sa till mig flera dagar innan att det redan var konstaterat från analys att det var hundschampot. Eftersom hon innan bett Dollarstore (återförsäljare av schampot reds. anm.) sluta sälja produkten så frågade jag om jag fick använda hennes bild och varna via Facebook och hon godkände, säger 21-åringen.

Hundägaren själv vill inte kommentera fallet när Nyheter24 kontaktar henne. Men 21-åringens version av att hon fått godkänt att sprida styrks av en sms-konversation som Nyheter24 tagit del av.

Varför valde du att sprida bilden och inte din kompis? 

– Jag har själv en kronisk sjukdom som jag fick konstaterat i mina tonår. Jag tappade alla mina vänner under denna svåra tid. Den enda som fanns för mig och hjälpte mig i vått och torrt var hundägaren. Den vän som jag alltid kunnat lita på i alla lägen, bad om min hjälp en gång. Då gör man vad man kan. Det existerade inte för mig att hon kanske for med osanning eller överdrev. 

Vad tänkte du när du såg hur fort den började spridas? 

– Jag såg inte spridningen till en början. Då jag sällan använder dator så ser jag inte antalet delningar. Det var inte förrän på kvällen jag såg det, då hade den delats drygt 30 tusen gånger, samt kopierats till olika bloggar. 

Hundägaren kontaktade då 21-åringen och bad henne att ta bort inlägget, något som senare skedde.

– Det var efter sju timmar som hon skrev och då hade den delats över 30 tusen gånger samt var ute på hemsidor. Hundägaren skrev att hon inte orkade med folk som gnäller, säger 21-åringen.

Därefter blev hon kontaktad av Diana Lindeberg på Chamel som pratat med hundägaren som gav en annan version, bland annat att hon bett sin vän att ta bort inlägget omgående. Något som 21-åringen säger är felaktigt.

– Jag vill beklaga till grossisten och de drabbade kedjorna och jag önskar jag kunde få delningen ogjord. Jag tänker inte förneka att jag mår riktigt dåligt och känner mig som en idiot som litade på min vän.

Hur är stämningen mellan dig och hundägaren nu? 

– Jag känner mig enormt sviken. Jag kan inte förneka att hon hjälpt mig mycket genom min svåra tid. Men just nu önskar jag hon bara kunde erkänna att hon gjort fel från första början. Jag önskar också hon kan erkänna för grossisten vad hon egentligen har sagt till mig och övriga i min omgivning. 

Nyheter24 har som tidigare nämnt bett om att få en kommentar från hundägaren som dock valt att avböja.

Vad händer nu? 

– Jag vet inte vad som händer nu. Jag önskar att ingenting händer men drömma kan man alltid.

Vad vill du säga till andra som får för sig att del varningar och efterlysningar på Facebook? 

– Dela inte om du inte har fakta. Tyvärr, den person jag har varit mycket nära i åtta år som jag alltid kunnat lita på blev fakta för mig. Nu har jag lärt mig att man aldrig ska lita på någon, säger 21-åringen och fortsätter:

– Jag är fruktansvärt ledsen över det här och känner mig som en hemsk människa. Jag ville bara hjälpa min vän som jag blev bedd att göra. Nu vet jag varken ut eller in och mår riktigt dåligt. Jag vill be om ursäkt till den drabbade grossisten. Jag vet att det förmodligen inte kommer ha någon betydelse, men jag vill att ni alla ska veta att jag är fruktansvärt ledsen över det här.

/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!