Spotify möter motstånd i USA - av Apple
Efter två misslyckade USA-lanseringar satsar musiktjänsten Spotify på att erövra Amerika vid årsskiftet. Men nu möter svenskarna motstånd - av Apple.
INTERNET. 2006 startades den reklamfinansierade musiktjänsten Spotify i Sverige. Efter stora framgångar i Europa försöker man expandera till USA - men inte utan svårigheter.
Trots förväntansfulla amerikaner möter svenskarna motstånd. Apple är ett av företagen som uttryckt oro inför musiktjänsten.
– Vi har inte riktigt kommit till den punkt att vi kan lite på att Spotify tillfredställer våra musikbehov, säger teknikjournalisten Eliot Van Buskirk till Christian Science Monitor.
Dels börjar vissa skivbolag bli skeptiska mot Spotifys affärsmodell, dels varnar nu Apple för att tjänsten kan göra att färre väljer att betala för att ladda hem låtar, skriver teknikhemsidan Cnet.
Applechefer ska ha sagt till skivbolagen att de tvivlar på att Spotify kan generera några större intäkter. De har dessutom formulerat en oro för att en tjänst som Spotify kommer att minska försäljning av musik på traditionellt vis.
Apple är med andra ord oroliga för en försämrad försäljning på deras musiktjänst Itunes. Samtidigt cirkulerar rykten om att Apple planerar att lansera en egen tjänst för streamad musik.
Men Apple är inte de ända som tar avstånd från Spotify. Svenskarna har fortfarande inte några avtal med de stora skivbolagen i USA, vilket de lovat skulle vara klart till årsskiftet.
– Streamade gratis musiktjänster är uppenbarligen inte positiva för branchen, sa Warner Music Groups vd, Edgar Bronfman Jr tidigare i år.
Dessutom, uppges även Google jobba med att utveckla en musiktjänst som skulle kunna släppas före Spotifys lansering.
Varken Spotify, Apple eller skivbolagen vill kommentera Cnets uppgifter som kommer från olika källor.