Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
7260
reaktioner idag

"Sexism är bara en del av kulturen så länge någon köper den"

"Det handlar inte om kvotering. Det handlar om att lämna plats för de som är bra, men aldrig tillåts synas på grund av att platsen alltid redan är upptagen på förhand", skriver Zandra Hedlund.

Zandra Hedlund, feminist

Zandra Hedlund, feminist

Festivalsäsongen går mot sitt slut och det pratas just nu mycket om fördelningen mellan män och icke-män på festivalscenerna. Föreningen Jämställd festival kunde i år konstatera att på Sveriges tio största festivaler bestod till 74 % av mansdominerade akter. Året innan var siffran 76 %. Två procents ”förbättring”. Det är mer sannolikt slumpen som avgjort än ett riktat arbete mot en mer jämställd fördelning av bokningarna.

Jag har en uppmaning till alla bokningsansvariga på festivaler inför säsongen 2015: Boka ojämställt. Ni har redan gjort det i många år, det är inget revolutionerande på något sätt. Enda skillnaden är att ni ska börja tänka tvärtom. Boka helt enkelt kvinnliga akter i första hand.

Ni som påstår att ni bara bokar det människor vill se säger indirekt att ingen vill se kvinnliga artister. Hur kommer det sig då att en festival som Popaganda i Stockholm kan sälja biljetter på en line-up med 56 % kvinnodominerade akter och där kvinnliga artister står för huvudakterna? Troligtvis för att det är artister som människor vill se.

Någonting som inte framkommer i en granskning där en räknar på den totala könsfördelningen på en festival är nämligen vilka akter som står i fokus. Det går utmärkt att boka en massa okända kvinnliga artister som knappt finns med på affischerna och på så sätt snygga till siffrorna, men om majoriteten av affischnamnen är män, är det fortfarande jämställt då?

Way Out West i Göteborg har förbättrat sina siffror från 73 % mansdominerade akter 2013 till 62 % till årets festival. Nu stod förvisso Robyn som andra namn på affischerna, men hon fick dela sin scentid med den manliga duon Röyksopp och headline för hela festivalen var Outkast, som genom sina sexistiska projektioner lyckades med konststycken att få publiken att börja gå därifrån. Det var tydligen inte alls det publiken ville se. Dagen innan stod Motörhead på samma scen och spydde ur sig sina kvinnoförnedrande textrader. Siffrorna kanske ser bättre ut på pappret, men det här är inte vägen till jämställdhet.

Här kommer ännu en uppmaning: Det räcker inte att boka kvinnliga artister, arrangörer måste även ta aktiv ställning mot sexism. Det är ni som har makten, använd den till något konstruktivt och sluta boka artister med uppenbart sexistiska budskap i texter och framträdande. Att sexism är ”en del av kulturen” som många hävdar, är bara en dålig ursäkt för att slippa ta tag i problemet. Sexism är bara en del av kulturen så länge någon köper den.

Det är dags att arrangörerna vågar ta steget och sätta kvinnliga artister överst på affischerna och låta dem inta de största scenerna, samtidigt som artister med uppenbart sexistiska budskap inte bokas in. Det är här skillnaden görs, det är ni som bokar som bestämmer vilka som får synas och vilka som inte har rätt till den platsen.

Det handlar inte om kvotering. Det handlar om att lämna plats för de som är bra, men aldrig tillåts synas på grund av att platsen alltid redan är upptagen på förhand. Gör något radikalt och låt kvinnorna ta plats på bekostnad av männen.

Till er bokare: Grattis! Ni är på väg att få upptäcka så mycket fantastisk musik ni inte trodde fanns. Ni har ”försökt” i många år nu. Sluta försöka och se till att lyckas. Det är dags att börja boka inför 2015 nu. Upp till bevis!

Boka ojämställt, för musikens skull.

Zandra Hedlund
Feminist
Twitter: @zandra_hedlund

Håller du med?

Mer:

SSU: "Den fjortonde september ska du ta ställning"