Sverigedemokraterna och Jimmie Åkesson överlägsna på Facebook

Valet kan bli en riktig mardröm för vissa partier – åtminstone om man tittar på engagemanget på Facebook. Läs vår unika granskning här.


Valet närmar sig – söndagen den 9 september är det dags för svenska folket att gå till valurnorna och välja sida. Men redan nu jobbar partierna heltid för att få just din uppmärksamhet – och din röst. 

En avgörande faktor i valrörelsen kommer vara hur partierna och toppolitikerna använder sociala medier. 

Genom att använda Facebooks egna verktyg för interaktioner har Nyheter24 kartlagt hur mycket engagemang de politiska krafterna skapar i Sverige. 

Inte helt oväntat sticker Sverigedemokraterna ut. Partiet har inte bara en väldigt stor Facebook-sida, man postar också innehåll flera gånger om dagen och får oftast väldigt många reaktioner på det man lägger ut. Faktum är att man utklassar övriga partier. 

Den senaste månaden har Sverigedemokraterna genererat 420 000 interaktioner, alltså likes, kommentarer eller delningar, på Facebook. Moderaterna ligger tvåa med drygt 150 000 interaktioner. 

– Sociala medier har alltid varit viktigt för oss, vi har behövt egna kanaler där vi kan få ut våra budskap med våra egna ord, så vi kanske har haft ett annat arbetssätt redan från början, säger Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallerstein till Nyheter24.

Han menar också att det inte finns någon strategi i att lägga upp många inlägg på Facebook. 

– Nej, det finns inget egenvärde i att posta mycket grejer. Men vi lägger ju inte bara upp grejer om oss själva, vi kommenterar nyhetsflödet på ett sätt som de andra partierna inte riktigt gör. Vi har mycket att säga helt enkelt, säger Wallerstein. 

Jimmie Åkesson dominerar

Tittar man på svenska toppolitiker ser det också intressant ut. Där ligger Jimmie Åkesson i topp, men han har inte alls samma dominans som Sverigedemokraterna bland partierna. 

Jimmie Åkesson har ”bara” dubbelt så många interaktioner på Facebook som Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt, som ligger tvåa. 

Den som ligger trea bland toppolitiker i Sverige är faktiskt inte en partiledare – utan finansminister Magdalena Andersson. Den senaste månaden har Andersson fått nästan 9 000 fler interaktioner på Facebook än statsminister Stefan Löfven. 

Även Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor ligger före statsministern i antal interaktioner den senaste månaden. 

Centerpartiet i botten

Sämst på Facebook är Centerpartiet. Partiledaren Annie Lööf har knappt 12 000 interaktioner den senaste månaden, något som kan jämföras med Åkessons 92 000. Centerpartiets egna Facebook-sida har minst antal interaktioner av alla senaste månaden – Sverigedemokraterna har 41 gånger fler.

– Jag delar inte den bilden. Annie Lööf är både aktiv och stark på sociala medier och driver mycket engagemang. Våra verktyg visar inte den bilden du beskriver nu, säger Centerpartiets chef för egna kanaler Emma Fahlstedt.

Fahlstedt menar att det handlar om hur man använder sociala medier, och pekar på att Annie Lööf personligen är mycket aktiv på Instagram och Twitter. 

– Man måste väga samman olika sociala medier och hur man använder dem, säger Emma Fahlstedt, och använder Annie Lööfs livesändningar på Instagram som exempel. Hon menar också att Centerpartiet är bra på att föra samtal med väljarna på Facebook.  

– Vi besvarar en väldigt stor andel av de kommentarer vi får, det ser vi som viktiga väljarsamtal, säger Emma Fahlstedt till Nyheter24. 

Tredje störst på Facebook är ett parti som inte ens sitter i riksdagen – läs mer om det här

/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Gillar du något parti på Facebook?
Tack för din röst!