Mazda MX-30
Mazda MX30 finns nu med betydligt längre räckvidd - Foto: Mazda

Mazda MX-30 R-EV: Nu med riklig räckvidd

Mazdas första elbil MX-30 har sedan start dragits med en räckvidd på fjuttiga 20 mil, men nu finns det en version som tar sig hela 68 mil.


Förklaringen till den gigantiska räckviddsökningen är att den nya modellversionen, kallad MX-30 R-EV, är en laddhybrid.

R-komponenten av namnet syftar på att den bensindrivna delen av drivlinan är en rotationsmotor, även kallad wankel.

Wankelmotorn är en säregen konstruktion som Mazda har varit tämligen ensamma om att erbjuda sedan 70-talet.

Motortypen använder sig av triangelformade rotorer som snurrar runt i en stor förbränningskammare, i stället för klassiska cylindrar och kolvar.

Maskinen i MX-30 har bara en rotor, och en cylindervolym på knappt 830 cc – vilket är väldigt litet med traditionella mått mätt.

Laddhybrider är nästan lika miljövänliga som elbilar

En motor med unika egenskaper

Den senaste wankel-bestyckade Mazdan var sportbilen RX-8, som gick i graven 2014.

Där passade motortypen bra tack vare sin låga vikt och tyngdpunkt, dess höga effekt för motorstorleken och en fallenhet för att nå riktigt höga varvtal.

Wankelmotorn är en udda konstruktion. Foto: Mazda

I MX-30 handlar det snarare om att motortypen är vibrationsfri, kompakt och lätt. 

Wankelmotorerna har dock även ett rykte om sig att vara törstiga och opålitliga, men Mazda säger sig ha jobbat hårt för att säkra både ekonomin och driftsäkerheten. 

Riklig räckvidd på el och bensin

Mazda MX-30 är en så kallad serie-hybrid, där det inte finns någon mekanisk koppling mellan bensinmotorn och drivhjulen.

I stället sköts framdriften helt av elmotorn, medan bensinmotorns enda uppgift är att generera ström. 

Batteripaketet är mindre än i eldrivna MX-30 för att ge plats för bensintanken, och räckvidden på ren eldrift ligger på 85 kilometer.

Med ett fulladdat batteri och med den 50 liter stora bensintanken fylld landar den totala räckvidden på 680 km. 

Den låga taklinjen kostar på innerutrymmena. Foto: Mazda

MX-30 är sig lik i övrigt

Utöver drivlinan är R-EV-versionen av MX-30 i stort sett identisk med den helt eldrivna versionen, och det är inget negativt.

Både utvändigt och interiört bjuder bilen på ett egensinnigt men i mina ögon tilltalande formspråk, som inte framstår som alltför utdaterat trots att bilen såg dagens ljus redan 2019.

Bilen är ganska kompakt och ger ett sportigt intryck – inte minst på grund av att bakdörrarna öppnar bakåt som på sportbilen RX-8.

Vanligaste bilproblemet vintertid – gäller särskilt elbilar

Begränsade innerutrymmen

De kompakta måtten och sportiga linjerna sörjer emellertid för att utrymmet i bagageutrymmet och baksätet något begränsat.

Designmässigt är interiören inte heller toppmodern, men den är stilren med godtagbar kvalitetskänsla, och inlägg i kork är ett unikt och oväntat attraktivt inslag.

MMI-systemet känns något utdaterat, men är i gengäld lättanvänt, och instrumenteringen är härligt analog med gott om lättanvända knappar.

Baksätet är inte det rymligaste. Foto: Mazda

En mestadels avslappnad upplevelse

När det finns el i batteriet bjuder bilen på en traditionell elbilsupplevelse. Ljudnivån är låg, responsen kvick och drivlinan följsam.

Fördelen med en serie-hybrid är dessutom att köregenskaperna inte förändras när bensinmotorn drar igång, då den aldrig driver hjulen direkt.

Det enda som märks då är att ljudnivån ökar en smula, men motorljudet ligger sällan på en störande nivå. Undantaget är när man pressar upp bilen till toppfarten 140 km/h, då den lilla wankeln får jobba hårt och låter lite som ett avlägset propellerplan.

Bensinförbrukningen med ett helt tomt batteripaket ligger på runt 0,85 liter milen vilket inte är särskilt snålt, men kör man för det mesta på el gör det inte så stor skillnad.

MX-30 R-EV bjuder på en avslappnad körupplevelse. Foto: Mazda

Trivsam men träig

Körupplevesen i övrigt är tyvärr inte så sportig som den trevliga körpositionen antyder.

Med en effekt på bara 170 hästkrafter och en vikt på dryga 2,2 ton är prestandan nämligen allt annat än sprudlande.

Vikten har också en bedövande inverkan på köregenskaperna, och bilen är knappast något under av lekfullhet och körglädje genom kurvorna.

Man sitter dock bra bakom ratten och bilen känns trygg och stadig på större vägar. Fjädringskomforten är också fullt godkänd och bilen är smidig i stadstrafik.

Saab-arvet i Trollhättan: Mer än bara NEVS

Egensinnig som få

Mazda MX-30 är inte den rymligaste eller mest körglada bilen på marknaden, men den är fortfarande en trevlig, snygg och lite egensinnig elbil.

Laddhybriden kostar exakt lika mycket som den rena elversionen och löser problemet med den korta räckvidden. Den spär också minst sagt på egensinnigheten med sin wankelmotor.

Mazda MX-30 är i en nisch för sig. Foto: Mazda

Även om rena elbilar tar över mer och mer är laddhybrider alltjämt en bra lösning för de som vill köra på el till vardags, men inte vill behöva befatta sig med allmänna laddstationer de få gånger de kör långt.

För dessa konsumenter är MX-30 R-EV definitivt intressant, då den har en längre räckvidd på ren eldrift än i stort sett alla andra laddhybrider i denna prisklass.

Det stora frågetecknet är hur den lilla wankelmotorn ska hålla över tid, men då Mazda erbjuder en komponentgaranti på hela 10 år bör detta inte vara ett alltför stort problem.

Betyg av Mazda MX-30 R-EV: 3,5/5

Mazda MX-30 R-EV
Motor: 0,83-liters enrotors wankel, bensin, elmotor, 170 hästkrafter, 260 newtonmeter
Kraftöverföring: Enstegad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration: 9,1 sekunder
Toppfart: 140 km/h
Elektrisk räckvidd: 85 km
Vikt: 2 251 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4395/1566/1795 mm
Pris: Från 415 900 SEK

Bil