BMW vid Tesla-laddare
Elbilar är inte alltid överlägsna ur miljösynpunkt enligt en ny studie. - Foto: Andreas Bergman

Laddhybrider är nästan lika miljövänliga som elbilar

Elbilar släpper ut mer än andra biltyper vid tillverkningen. Nya siffror visar hur långt de måste rulla innan de blir det mest miljövänliga alternativet.


VDI, som är en tysk branschorganisation för ingenjörer, har genomfört en tvärvetenskaplig studie över hur mycket koldioxid bilar med olika drivlinor släpper ut under sin livstid.

Studien är baserad på den så kallade kompaktklassen, som innefattar bilar i Volkswagen Golf-storlek, med antagandet att en bil håller i cirka 20 000 mil fördelat över 1 333 mil per år i 15 år.

En ekologisk ryggsäck

Som VDI uttrycker det dras elbilar och laddhybrider med en ekologisk ryggsäck, på grund av att de släpper ut mer koldioxid än traditionellt drivna bilar under tillverkningen.

På en tysk elmix, som till stor del är beroende av fossila energikällor, måste en ren elbil i kompaktklassen – exempelvis Volkswagen ID.3 – rulla 9 000 mil innan den är mer miljövänlig än en motsvarande bensinbil.

Kör man sin elbil på enbart fossilfri el krymper sträckan till 6 500 mil. Denna siffra är mer relevant för Sverige, där elmixen är fossilfri till 98 procent enligt Fossilfritt Sverige.

En genomsnittlig svensk personbil rullar drygt 1 100 mil per år enligt Trafikanalys, vilket innebär att det tar runt sex år av normal bilkörning innan elbilen har kompenserat för sina högre utsläpp vid tillverkningen.

Laddhybriderna får bra betyg

Under en livstid på 20 000 mil släpper elbilen totalt ut minst koldioxid av alla biltyper. Den kanske mest förvånande siffran i studien är dock att laddhybriderna visar sig vara nästan lika miljövänliga som elbilarna.

Med en tysk elmix släpper en ren elbil i kompaktklassen ut 24,2 ton koldioxid under en livstid, medan en laddhybrid släpper ut 24,8 ton. En bensinbil släpper ut 37,1 ton.

Siffrorna ligger nära varandra även när bilarna körs på helt fossil el, då elbilen släpper ut 33,8 ton medan laddhybriden släpper ut 33,6 ton.

Ett vettigt alternativ

Laddhybrider har fått utstå mycket kritik genom åren, men förefaller alltså vara ett vettigt alternativ för den miljömedvetne. 

Ingenjörerna noterar dock att det gäller att man kör sin laddhybrid som det är tänkt – alltså att man laddar regelbundet. Annars uppnår man inte en tillräckligt hög körning på el för att uppnå önskade miljövinster.

Utrymme för förbättringar

I dagsläget är det alltså fortfarande inte självklart att en elbil är det överlägset mest miljövänliga alternativet.

VDI-ingenjörerna påpekar dock att detta till stor del hänger ihop med var och hur elbilarna byggs.

I dagsläget byggs elbilsbatterierna till stor del i Asien med fossil el, och byggdes de i stället i Europa med fossilfri el hade elbilarnas utsläpp sänkts betydligt.

Experterna varnar: Suvar och elbilar en trafikfara

Bil