Peugeot e-208
Vi provkörde Peugeot e-208 i Spanien. - Foto: Peugeot

Peugeot e-208 provkörd: Bra men fruktansvärt dyr

Peugeot e-208 är märkets minsta elbil. Vi begav oss till den spanska kuststaden Calafell söder om Barcelona för att provköra se hur den står sig mot konkurrenterna.


För fyra år sedan körde vi den nya generationen av Peugeot 208, och gav då modellen ett gott omdöme för dess trevliga utseende och fina köregenskaper.

Nu har modellen fått en uppdatering, och den mest intressanta versionen är den eldrivna versionen e-208.

Uppdaterad design både på in- och utsidan och utökad elektrisk räckvidd utlovas vilket bådar gott. 

Peugeot e-208 är en elbil på franska. (Foto: Peugeot)

En elektrisk fransos

Till att börja med noterar man den uppdaterade exteriören som i vårt tycke är riktigt lyckad och förstärker modellens premiumintryck.

Den uppdaterade versionen av 208 har bestyckats med Peugeots nya ljussignatur, som har hämtats från märkets tävlingsbil 9X8 som ställde upp i Le Mans 24h under 2023.  

Samma ljussignatur finns även på storasyskonen 2008 och 508. Nya e-208 har även fått det nya Peugeot-emblemet i grillen. 

Bakifrån är ljuslinjerna horisontellt placerade i grupper om tre vilket ramar in namnet Peugeot, centralt placerat på bakluckan.

Den faceliftade versionen av Peugeot 208 erbjuds i nya kulörer, som exempelvis Agueda Yellow och Selenium Grey, och utbudet av fälgar har uppdaterats.

Uppdateringarna av e-208 är inte överdrivna. (Foto: Peugeot)

Nu med längre räckvidd

Den nuvarande generationen av e-208 kom år 2019 med 340 kilometers räckvidd, en elmotor med 136 hästkrafter och 260 newtonmeter och ett batteri på 50 kWh. 

Den uppdatering som visades upp för världen i somras har högre effekt och längre räckvidd. Nya e-208 har 156 hästkrafter och en räckvidd som landar på 400 kilometer.

Det nya batteriet på 51 kWh är bara en kWh större, så den ökade räckvidden handlar också om att man arbetat med att effektivisera andra delar av drivlinan.  

Prestandamässigt är toppfarten fortsatt 150 km/h och 0 till 100 går på modesta 8 sekunder. Detta är gott och väl tillräckligt för att bjuda på en underhållande körupplevelse. 

Det är ingen tvekan om att e-208 är en liten bil, men den bjuder alltjämt på goda utrymmen för sin klass. Batteriet inkräktar inte på varken baksätet eller bagageutrymmet vilket är positivt. 

En stor nyhet är den längre räckvidden. (Foto: Peugeot)

Premium på franska

När man kliver in bakom ratten möts man av en kompakt och rektangulärt formad ratt, och materialen invändigt drar åt premiumhållet. Vår testbil var en fullutrustad GT, vilket är herren på täppan över versionerna Active och Allure. 

I GT-versionen får man elmanövrerade och alcantaraklädda stolar med massage, och testbilen var dessutom utrustad med ett panoramaglastak för 7 900 kronor extra.  

Det bidrar till att skapa en storbilsupplevelse av rang, samtidigt som den flinka körupplevelsen bibehålls tack vare den låga tyngdpunkten och responsen från elmotorn. e-208 är sannerligen en rolig körupplevelse, framförallt på slingriga spanska bergsvägar.  

e-208 är välutrustad, men fruktansvärt dyr. (Foto: Peugeot)

På tok för dyr

Den stora akilleshälen för e-208 är dess smått bisarra prissättning i Sverige.

I sitt billigaste utförande landar prislappen strax under halvmiljonstrecket. I GT-versionen passerar man den gränsen med lätthet. 

Det är helt enkelt inte konkurrenskraftigt när man kan få betydligt större bilar med längre räckvidd för några få tiotusen kronor till. Här måste man tänka om ifall man har en ambition om att slå några försäljningsrekord. 

e-208 kommer ha det tufft på marknaden. (Foto: Peugeot)

Peugeot e-208 har många bra egenskaper

Peugeot e-208 överträffar mina förväntningar när det gäller storbilskänsla och körglädje. 

Bilens egenskaper som kompakt elbil är klart konkurrenskraftiga och passar det unga paret eller familjen i jakt på en andrabil som handen i handsken. 

I trång stadstrafik passar de kompakta måtten dessutom otroligt bra, och bilen skäms inte för sig på motorvägen heller. 

Men så kommer man till priset som är astronomiskt och totalt saboterar bilens möjlighet att bli en storsäljare. Här blir det avgörande vilka leasingpriser Peugeot kommer att erbjuda.

Betyg av Peugeot e-208 2,5/5

Peugeot e-208 GT (2024)
Motor: Elmotor bak, 156 hästkrafter, 270 newtonmeter. 
Kraftöverföring: En-stegad automatlåda, framhjulsdrift.
Acceleration: 0–100 km/h på 8,0 sekunder.
Toppfart: 150 km/h.
Elektrisk räckvidd: 400 km.
Vikt: 1564 kg.
Mått: (längd/bredd/höjd): 4055/1745/1430 mm.
Pris: från 509 000 kronor

Bil
/