Tesla Cybertruck
Tesla Cybertruck kan stöta på patrull på den europeiska marknaden - Foto: Tesla

Därför kommer Tesla Cybertruck inte till Europa

Tesla Cybertruck är en av märkets mest efterlängtade modeller, men kommer troligtvis aldrig att säljas i Europa. Här är anledningen.


När Tesla visade prototypen till Cybertruck i november 2019 skapade den en hel del uppståndelse med sin kantiga kaross i borstat rostfritt.

Efter omfattande förseningar har modellen nu till slut kommit ut på marknaden med en prislapp på 61 000 dollar, motsvarande knappt 625 000 kronor.

Den som har längtat efter att lägga vantarna på ett exemplar i Sverige, eller resten av Europa för den delen, riskerar däremot att bli besviken.

Dacia Spring är en elbil för 140 000 kronor – i Europa

Problem med säkerhetskraven

För att kunna säljas i Europa måste Cybertruck nämligen enligt Automotive News Europe leva upp till de europeiska säkerhetskraven, samt anpassas till den laddningsstandard som gäller på kontinenten.

Kritiker har specifikt lyft Tesla-truckens kantiga design som ett problem för trafiksäkerheten.

– Vi hoppas att Tesla inte tar in detta fordon i Europa. Ett fordon av denna storlek, effekt och höga vikt kommer att vara dödligt för fotgängare och cyklister vid en kollision, säger den Bryssel-baserade organisationen Europeiska transportsäkerhetsrådet enligt Reuters.

Experterna varnar: Begagnade elbilar försvinner från Sverige

Säkrare än konkurrenterna – säger Elon

Tesla har inte avslöjat några planer på att sälja Cybertruck i Europa.

Företagets vd Elon Musk har sagt på X, tidigare Twitter, att Tesla uppskattar att Cybertruck kommer att vara säkrare för både åkande och fotgängare i en krock än andra jämförbara pickuper.

Branschanalytikern Pedro Pacheco är dock ändå skeptisk till att modellen kan gå igenom de europeiska krocktesterna utan betydande modifikationer. Det största problemet är karosspanelerna inte är tillverkade i vanlig stålplåt, utan i rostfritt stål.

– Om någon slår sitt huvud eller sin överkropp mot en panel tillverkad av den typen av stål kommer den absolut inte att bucklas som vanligt stål, säger Pacheco till Automotive News Europe.

Svenskarnas favoriter: Här är de mest sålda bilmärkena 2023

Vikten också ett problem

Vikten är också ett problem för Tesla Cybertruck när det gäller registrering i Europa.

I Europa är den maximala totalvikten på en personbil 3,5 ton, vilket är en vikt som Cybertruck i fyrhjulsdriven version överstiger redan utan last.

Modellen kan således behöva registreras som lastbil, och därmed kräva lastbilskort.

En lösning på detta problem kan vara att sälja en lättare version av pickupen.

Volkswagen ger sig in i priskrig med Tesla – dumpar priserna

Bil