Audi e-tron GT elbil
Många begagnade elbilar exporteras från Sverige - Foto: Marcus Berggren

Experterna varnar: Begagnade elbilar försvinner från Sverige

En av fyra begagnade elbilar som säljs i Sverige exporteras, samtidigt som försäljningen av nya elbilar spås minska. Nu varnar både branschföreträdare och Trafikverket om att trenden riskerar att slå hårt mot den gröna omställningen.


Exporten av begagnade bilar från Sverige slog rekord under 2023. Totalt såldes 142 758 bilar till utlandet, vilket är en ökning med 30 procent jämfört med året innan, enligt statistik från Kvdbil.

— Den stora anledningen till det är den svaga kronan. Sedan är det förbättrad logistik med andra länder som gör det lättare att handla av oss, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.

Volkswagens billiga elbil försenas – på grund av EU

Ökad export av elbilar

Framför allt har exporten av elbilar ökat, och under 2023 gick hela en av fyra begagnade elbilar som såldes på export. År 2022 exporterades knappt var femte begagnad elbil. Dessa siffror är betydligt högre än för begagnade bilar med andra drivmedel, där var tionde bil såldes exporterades under 2023.

Om exporttrenden för elbilar fortsätter kan det innebära ett hot mot den gröna omställningen, enligt Daniel Odsberg.

— Vi är ett sådant litet land att vi kan inte satsa på flera drivmedel. El är det nästkommande. Det kan bli lite farligt om vi exporterar ut de bilarna, vi vill ju ha kvar dem i landet för att nyttja den dyra infrastruktursatsningen kring elbilar.

Volkswagen integrerar ChatGPT i sina bilar

Minskad andel elbilar

Samtidigt som exporten av begagnade elbilar ökar spår branschorganisationen Mobility Sweden att det svåra ekonomiska läget kommer att pressa tillbaka försäljningen av nya elbilar under 2024. Andelen elbilar av de nya bilarna bedöms minska och landa på 35 procent 2024, jämfört med 39 procent 2023.

Utvecklingen oroar Trafikverket, som tror att den kan bidra till att Sverige misslyckas med att nå bland annat klimatmålet på 70 procent för minskade utsläpp från transporter från 2010 till 2030.

— Tre faktorer gör att vi når målen. Det är hur mycket vi elektrifierar, hur stor andel förnybara drivmedel vi har och den totala trafikmängden. Det finns inga andra trollspön. De här faktorerna gånger varandra avgör utsläppen, säger Sven Hunhammar, miljödirektör på Trafikverket.

— Om elektrifieringen går långsammare och regeringen minskar andelen förnybara drivmedel då kommer vi definitivt inte uppnå några mål. Det går inte att kompensera med minskad trafikmängd.

Här är en ny elbil för 110 000 kronor – kommer till Europa

Krävs långsiktighet

Enligt Trafikverkets referensscenario kommer 40 procent av personbilstrafiken att gå på el 2030.

— Det är cirka tio procent i dag och vi ska upp till 40, då måste vi fortsätta sälja väldigt mycket elbilar och behålla dem i Sverige, säger Sven Hunhammar.

Vad krävs för att vända trenden?

— Långsiktiga, stabila spelregler från politikerna. Inbromsningen för elbilar beror på flera faktorer. Höjd ränta och den borttagna elbilsbonusen är gissningsvis två faktorer. När vi sänker diesel- och bensinpriset så påverkar det så klart också elektrifieringen, det blir mindre intressant att byta.

Suktar du efter en turkisk elbil? Här är nya Togg T10F

TT
/
/
Hot
/
/