Vi provkör elbilen Peugeot E-3008
Gustaf Gripenlöf Karlberg har kört nya Peugeot E-3008 i Frankrike - Foto: Peugeot/Willy Priske

Vi provkör nya elbilen Peugeot E-3008 i Frankrike

Nya E-3008 är inte bara en viktig bil för Peugeot utan för hela Stellantis-koncernen, då den är den första modellen på plattformen STLA Medium, som även ska användas av Fiat, Opel, Citroën, Jeep, DS, Alfa Romeo och Chrysler. Gustaf Gripenlöf Karlberg har provkört bilen i Nice.


Att STLA-plattformen ska användas av så många bilmärken betyder att nya Peugeot E-3008 ger oss en inblick i vad vi kan förvänta oss från en rad kommande modeller.

Plattformen är i första hand utvecklad för eldrift, men 3008 kommer även att lanseras som hybrid.

Den modellversion som kanske är mest intressant är den eldrivna versionen med det stora batteriet på 98 kWh, som ska ha en räckvidd på 700 kilometer. Det kommer även att finnas en fyrhjulsdriven elbil.

Än så länge får vi emellertid hålla till godo med ett batteri på 73 kWh, med en räckvidd på 527 kilometer.

Ett nytt, fräscht formspråk

Utseendemässigt har bilen ett nytt och fräscht formspråk, och går lätt att känna igen som en Peugeot. Särskilt det korta, höga och kantiga bakpartiet sticker ut, och helheten är i mina ögon attraktiv.

Karossformen kallar man ”fastback”, snarare än ”suv-coupé”, och den kritiska skillnaden är att bakpartiets sluttning börjar först bakom passagerarutrymmet.

"Fastback" kallar Peugeot karossformen - Foto: Peugeot

Detta ska ge samma huvudutrymme i baksätet som i en bil med en mer traditionell suv-form, men tyvärr snuddar bakhuvudet på längre konsumenter, som jag själv, ändå innertaket.

Benutrymmet i baksätet är också något begränsat, om man sitter bakom en lång förare.

Flygplan tappade hjulet – krossade flera bilar

Ett egensinnigt inre

I framsätet sitter man däremot bra, och Peugeot har sin vana trogen försett nya E-3008 med en egensinnig och smått underlig interiör.

Ratten är som på många moderna Peugeot-modeller liten och lågt placerad, med instrumenthuset – som i E-3008 utgörs av en stor böjd skärm – monterad ovanför toppen av ratten.

Interiörens knappar och reglage är inte de lättaste att använda - Foto: Peugeot

Åsikterna om denna lösning går isär. Vissa tycker att det är ovant att inte titta genom ratten, eller att skärmen skymmer sikten framåt.

I min mening fungerar lösningen bra efter att man har vant sig, även om grafiken är något plottrig.

Vi bygger Ayrton Sennas legendariska McLaren i Lego

Flera ergonomiska underligheter

Det som däremot fungerar sämre är ergonomin i resten av kupén, och det gäller särskilt MMI-systemet som även innefattar kontrollerna för klimatanläggningen.

Systemets huvudskärm sitter som en förlängning av instrumenthuset och är således högt placerad och lätt att se, men för att nå den måste man sträcka sig en bit.

Bilen bjuder på ett attraktivt yttre - Foto: Peugeot

Längre ner på instrumentbrädan finns en låg bred skärm som är lättare att nå, och erbjuder genvägar till diverse funktioner på den stora skärmen. MMI-systemet framstår också som krångligt med många menyer, och fler fysiska knappar för funktioner man ofta använder hade varit mer praktiskt.

Även växelväljaren har flyttats upp på instrumentbrädan, där den är något skymd och svårare att nå. Poängen är att det blir mer plats i mittkonsolen, men jag är inte övertygad om att man har gjort något produktivt med utrymmet.

Tesla Model Y finns nu som transportbil – av skatteskäl

Säker men sävlig på vägen

Ute på vägen känns bilen stabil och säker, med lätt och kvick styrning som gör den smidig att hantera i stadstrafik.

Ljudnivån i kupén upplevs också som förvånansvärt låg, vilket den finkorniga, franska asfalten dock säkert bidrar till.

Nya E-3008 är tyst och stabil på vägen - Foto: Peugeot

I termer av körglädje har E-3008 däremot inte överdrivet mycket att bjuda på. Krängningen genom kurvorna är begränsad, men kördynamiken är ganska träig och någon direkt lekfullhet infinner sig aldrig.

Fjädringskomforten lämnar också en del att önska. Stora fartgupp går förvisso att forcera i full komfort utan att sakta ner, men över mindre ojämnheter är bilen stötig.

Vår testbil var dock försedd med de större 20-tumsfälgarna, och komforten är säkert bättre om man väljer de mindre 19-tummarna i stället.

Här är riskerna om din bilhandlare går i konkurs

Inte ett fartmonster

Med en 0 till 100-tid på närmare 9 sekunder är E-3008 långt ifrån ett fartmonster, men den är absolut tillräckligt kvick för vardagskörning. De regenerativa bromsarna är justerbara i tre steg med paddlar på ratten. Förbrukningen ska ligga runt låga 1,7 kWh per 100 kilometer.

Peugeot har valt att bygga nya E-3008 runt en 400V-arkitektur och bilen går att snabbladda med upp till 160 kW.

På kurviga vägar infinner sig aldrig någon riktig körglädje - Foto: Peugeot

Det finns i dagsläget inte möjlighet att förvärma batteriet innan laddning, vilket innebär längre laddstopp vid kallt väder. Ingenjörerna på plats antydde dock att en uppdatering var på gång på den punkten.

Värmen sköts av en kombination av en luftvärmepump och en elektrisk värmare, vilket bör hjälpa effektiviteten vintertid.

Bra teknik men en brist på känsla

Som helhet är nya Peugeot E-3008 en stabil vagn som imponerar mer med tekniken under skalet än med upplevelsen den levererar.

Bilen är snygg och erbjuder bra effektivitet och räckvidd, och ute på vägen är den smidig, tyst och stabil.

Interiörens layout och kontroller förbryllar däremot, samtidigt som bilen gärna hade fått vara livligare att köra och erbjudit bättre fjädringskomfort.

Peugeot E-3008 är utan tvekan en bra och kompetent vagn, men den lämnar mig tyvärr känslomässigt kall.

Första intryck av Peugeot E-3008 3,5/5

Peugeot E-3008 (2024)
Motor: Elmotor, 210 hästkrafter, 345 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Toppfart: 170 km/h
Acceleration 0-100 km/h: 8,8 sekunder
Elektrisk räckvidd: 527 km
Batteristorlek: 73 kWh
Vikt: 2 108 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4542/1895/1641 mm

Bil