Vi provkörde Skand Tigon i Stockholm.
Vi provkörde Skand Tigon i Stockholm. - Foto: Marcus Berggren

Vi testar elmopeden Skand Tigon – bättre än busskort

För rikets ungdomar innebär mopeden en enorm frihetskänsla. Samtidigt utgör den en akustisk odåga för många andra. Vi har testat en elmoped för att ta reda på om fordonstypen borde elektrifieras helt.


När det kommer till elektrifiering förs ofta tankarna till fordon som Tesla och Polestar. Det är således lätt att glömma en annan viktig trend inom elektrifierad persontransport: Alla nya små fordon som elektrifieringen innebär.

Elbil ska ha orsakat branden på fartyget - Porsche stäms

Elmopeder passar när det är för långt att cykla. (Foto: Marcus Berggren)

Elektrifiering för den stora massan

Det kryllar av elektriska åkdon runtom, i form av sparkcyklar, skateboards, och enhjulingar – fordon som allt som oftast är cykelsubstitut. Med det sagt finns det ett utrymme mellan dessa och bilar – exakt där finner man mopeden.

Tanken är att de ska klara lite längre sträckor än vad gemene man orkar med på en cykel. Ett av alternativen stavas Skand Tigon, precis en sådan som vi har testat.

Se upp för kinesiska elbilar: Kan beskattas i efterhand

Det är lite retro-stuk över Skand Tigon. (Foto: Marcus Berggren)

Med fågelkvitter som sällskap

I inledningen insinuerade jag att ett av de vanliga mopedernas största svagheter är oljudet de avger. Det blir man kvitt med en eldriven moped som Skand Tigon.

När trafiken är lätt är det en fröjd att susa fram på den ljudlösa mackapären. Att höra fåglarnas kvitter när man styr skutan mot sin destination är guld värt.

Man möts av en del skramel, men det är något man får leva med i den här prisklassen.

Tesla Model Y finns nu som transportbil - av skatteskäl

Man är ett i naturen med Skand. (Foto: Marcus Berggren)

Köregenskaper: En tvättäkta tvåhjuling

När det kommer till Skand Tigons kördynamiska färdigheter är det svårt att säga mer än att det rör sig om en moped.

Gasen är lite svårmodulerad från stillastående. Först möts man av ingenting, och sen kommer den likt en tsunami. Accelerationen som följer är förstås trevlig och upplevelsen kan bedömas som självsäker.

I övrigt är den lättmanövrerad och parkerad. Det rekommenderas att man backar till den tänkta parkeringsplatsen.

Skand skryter om att Tigon har tre olika körlägen att välja mellan. Det finns ett för maximal räckvidd som egentligen bara begränsar toppfarten. Det bästa är egentligen att bara köra som vanligt och nyttja sitt sunda förnuft för att maximera räckvidden om så situationen kräver det.

Man kommer längst genom att undvika onödiga gaspådrag, inte minst i uppförsbacke, samtidigt som räckvidden minskar om man åker två.

Här är riskerna om din bilhandlare går i konkurs

Förvaring finns. (Foto: Marcus Berggren)

Skand Tigon är en frihetsmaskin, typ

Hela denna erfarenhet bakom, öh, styret på Skand Tigon handlar om att utröna huruvida mopeder borde gå på el. Svaret är ett bestämt ja. Tigon är inte perfekt, men nackdelarna är marginella i förhållande till fördelarna där paradgrenen stavas tystnad.

Skand Tigon visar att alla mopeder borde gå på el. Utan vanliga mopeders gräsliga motorljud, kan till och med vanliga människor njuta av fordonstypen. Skand Tigon är inte utan sina brister, men alla är på det stora hela lätta att förlåta. Den klassledande räckvidden får ses som en stor fjäder i hatten för modellen.

Det är omöjligt att elektrifiera alla bilar - enligt Bosch vd

Det finns mycket som lockar med Tigon. (Foto: Marcus Berggren)

Helhetsintryck av Skand Tigon 4/5

Skand Tigon
Motor:
Elmotor, 2,72 hästkrafter
Kraftöverföring: Direktdrivning på bakhjulet
Räckvidd: 80–160 km (ett/två batterier)
Toppfart: 45 km/h
Vikt (ink 2 batterier): 97 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 1880/770/1220 mm
Pris: från 33 800 SEK (testexemplar 46 790 SEK)

Bil