Kia EV6 sladdar
Intresset för elbilar är fortsatt högt enligt däcktillverkaren Michelin. - Foto: Kia USA

Trots raset: Fortfarande högt intresse för elbilar

Efterfrågan på elbilar har rasat runt om i Europa. Trots det är intresset för elbilar högt, enligt en ny studie som Michelin genomfört.


Franska Michelin, en av världens största däcktillverkare, har låtit genomföra en undersökning under oktober 2023 för att utröna gemene mans syn på elbilar.

Frågorna berörde aspekter som kostnader, kunskap och egna planer kring köp av elbil.

Svaren ger en annan bild av elbilarnas framtid än försäljningssiffrorna, som indikerar en kraftigt sänkt efterfrågan på elbilar under de senaste månaderna.

Fortsatt elektrifierat intresse

Totalt har 5 822 respondenter i de nordiska länderna gett sin syn på en rad frågeställningar. Av de tillfrågade hade 78 procent tillgång till bil, medan 22 procent var utan.

Siffrorna visar att 42 procent av svenska hushåll planerar att köpa en elbil inom de närmsta 3-5 åren. Detta är trots en myriad av rapporter beträffande höga kostnader relaterade till både däck- och servicekostnader.

Experterna delar inte uppfattning

Enligt Vi Bilägare slits inte elbilsdäck snabbare än för fossildrivna bilar, under förutsättning att det handlar om normal vardagskörning.

Siffrorna i det fallet kommer från tidningens egna långtidstestbilar.

Teknikens Värld menar å andra sidan att elbilar minsann sliter däck i en högre takt än motsvarande förbränningsbil, något som kan härledas till den ökade vikten samt den extra prestanda som elbilar i regel erbjuder.

Michelin säger sitt

Michelin säger att sambandet mellan vikt och däckslitage är 1:1. Med andra ord sliter en elbil som väger 22 procent mer än sin fossila motsvarighet ut sina däck 22 procent snabbare.

För att citera Richard Andermyr, hållbarhetsansvarig på Michelin Nordic: – Det är vikten som är viktig, det är den som i huvudsak avgör däckslitaget.

En elbil är tyngre än motsvarande bensinbil, vilket ökar däckslitaget. Foto: Marcus Berggren

20 procent av de tillfrågade räknar på ökade däckkostnader när det kommer till elbilar, något som alltså är en konsekvens av en högre vikt.

Michelin menar på att det därför är särskilt viktigt med premiumdäck på elbilar, då deras livslängd innebär att totalkostnaden blir lägre i det långa loppet.

Fransmännen hävdar att man nu har anpassat alla sina däck för elbilar. Det bör även tilläggas att det finns fler biltyper utöver elbilar som väger mycket – däribland laddhybrider och suvar i stil med Range Rover.

Marknaden måste informeras

Michelin Nordics vd, Marika Hoflund, berättar att: Undersökningen visar att däckens kritiska betydelse för elbilar fortfarande är en överraskning för många. Som däckproducent har vi ett ansvar att informera marknaden om att elbilar ställer högre krav på sina däck vad gäller prestanda.

Ett av Michelins verktyg för att driva utvecklingen av däck framåt är att aktivt delta i motorsport. Inom racingdiscipliner som Formel E och Le Mans 24-timmars ställs höga krav på lågt slitage och bibehållen däckprestanda. 

En eventuell förändring

Siffrorna från Michelin indikerar att den minskade efterfrågan av elbilar inte nödvändigtvis beror på minskat intresse.

En förklaring kan i stället vara det rådande ekonomiska läget som innebär att elbilarna helt enkelt är dyrare än vad folk har råd med. Enligt Reuters kan det också handla om att konsumenter i Europa inväntar billigare elbilar. 

I många fall kan konsumenter helt enkelt vara inställda på att det inom en snart framtid kommer att erbjudas betydligt bättre elbilar än idag, och därför tänker att det är värt att vänta.

Bil