Jocke och Jonna får skarp kritik – hajpar kasinospel för barn

Joakim Lundell har i en tidigare intervju med Nyheter24 berättat att han inte vill göra reklam för spelbolag eller kasinon. Men det tycks ha ändrats nu, skriver Breakit.


Joakim och Jonna Lundell möter kritik efter att ha gjort reklam för ett kasinospel för barn, skriver Breakit.

Jocke och Jonna har tidigare varit skeptiska mot att göra reklam för just casino och spelbolag då det kan "sätta familjer i skit" och kan vara beroendeframkallande. Men i fjol hoppade paret in i ett samarbete med  Coin Master som är en form av mobilspel. 

Jocke har tidigare sagt att han gärna undviker att göra reklam för nätkasinon. Bildkälla: Christine Olsson/TT

Samtidigt skapades Facebook-gruppen "Jocke & Jonna's Korthus", som helt kretsar kring Coin Master. Några månader senare kom en ny video. Jocke var både stolt och glad. Han berättade att de "fått pris" för att de varit "världens bästa kampanj inom Coin Master". Som belöning tillägnades Jocke & Jonna en egen by, som är en riktig bana i spelet, skriver Breakit. 

Coin Master är ett mobilspel där du kan köpa till tjänster. Bildkälla: Breakit

"Ni måste gå in och försöka komma till den här byn", sade Jocke.

För att lyckas måste spelarna komma till level 143 i spelet.

En digital enarmad bandit, som hämtad ur ett nätkasino, spelar en mycket central roll i spelet. Detta då den ger dig explosioner av guldmynt, som sprutar över skärmen. 

Men snart tar dina "spins" slut. Då kan du köpa fler "spins", genom att betala med riktiga pengar. 

Detta har i sin tur gjort att spelet dragit in stora summor pengar. Just nu ligger spelet på andraplats på listan över de appar som drar in mest pengar i Googles app-butik i Sverige.

Till Brekit säger Spelberoendes riksförbund att upplägget är "vansinnigt". 

Gustav Martner arbetar ideellt med organisationen Digital Reliance, som bland annat vill skydda barn från smygreklam på nätet, och efter att ha provspelat Coin Master reagerar han starkt.

"Just i det här fallet är jag mer benägen att moralisera, i och med att spelberoende är en så allvarlig sak. Här rör sig Jocke och Jonna i ett område som jag tycker att de bör hålla sig för goda för", säger han till Breakit. 

För en öppen Youtubekanal där reklamen är integrerad i innehållet är det helt omöjligt att se till att barn inte nås av Coin Master-reklamen.

Något som manager Stefan Hallgren medger.

"Nej, men demografin visar att en minoritet av deras följare är under 18. Joakim är väldigt tydlig med att Jocke och Jonna-kanalen till största del vänder sig till vuxna".

Han levererar sedan ett citat, från Joakim Lundell.

"Barn spelar inte Coin Master, för det är lika hippt som döden. Det är för morsor som röker under fläkten".

Läs artikeln i sin helhet här.

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!