De frontar omslagen

Här är alla flickorna på modemagasinen och herrtidningarna i maj.


Att vara omslagsflicka är mer än att fronta en tidning med ett leende. Det är ett ansvarsfullt uppdrag där man är det största säljargumenten gentemot kunden. Det är ett riktigt hantverk där placeringen av minsta lilla puff är ett omsorgsfullt val. Vissa åker till tryckeriet bara för att det ska bli rätt nyans av rosa och Vogue lägger i snitt 150 000 kronor bara på omslagsplåtningen.

Nu verkar det som modellerna börjar gå samma öde till mötes som kläderna en gång gjorde då de förpassas till kändisar. De säljer bättre helt enkelt. Detta utnyttjar svenska tidningar som Veckorevyn där både Blondinbella och Elin Kling har frontat blaskan.

Men inte alltid. När Conde Nast lanserade sin tidning Love med Beth Ditto på omslaget, gav det omnämningar i kultursidorna men försäljningsmässigt var det kanske inte den succé som idésprutan tänkt sig.

The Cover Girls - Spring Love:

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!