Pernilla Wahlgren
Pernilla Wahlgren är ambassadör för Ozoneair – en deal som kan vara värd miljoner. Nu möts företaget av hård kritik för sin aggressiva marknadsföring. - Foto: Instagram/pernillawahlgren, Caisa Rasmussen/TT Bild

Pernilla Wahlgren ambassadör för hårt kritiserade Ozoneair: "Spelar på folks rädsla"

Pernilla Wahlgrens kontrakt med luftrenarföretaget Ozoneair uppges vara värt miljoner. Nu möts Ozoneair av hård kritik från Konsumentverket. Detta då Ozoneair bland annat hävdat att deras luftrenare kan bekämpa sjukdomar.


Vad är svarta listan?

Att Ozoneair i sin reklam har påstått att de kan bekämpa allergier är något som Konsumentverket ser allvarligt på, och som enligt Marknadsföringslagen och den så kallade "svarta listan" är totalförbjudet.

Svarta listan gäller i alla EU-länder och kan enkelt sammanfattas som en lista över metoder i marknadsföring som inte är tillåtna. Enligt Konsumentverket kan det till exempel handla om att ha vilseledande förpackningsstorlekar eller kopiera andra välkända produkter.

Paragraf 17 i lagen handlar om att det inte är tillåtet – under några som helst omständigheter – att oriktigt påstå att en produkt kan bota sjukdomar.

Artisten Pernilla Wahlgren är ambassadör för Luleåföretaget Ozoneair och har förekommit flitigt i deras marknadsföring. I höstas så syntes Pernilla i en reklamfilm för Ozoneair där hon framförde en specialskriven låt om fördelen med luftrenaren. 

Även på Instagram delade Pernilla Wahlgren betalda samarbeten med Ozoneair, där hon bland annat skrev:

"Allergisymptom? Trötthet? Med Purify säger jag hejdå till dessa besvär och andas in ren, frisk luft varje dag. Det är som att ha en bit av den klara höstluften inomhus, året runt."

Enligt Kuriren kan affären mellan Ozoneair och Pernilla Wahlgren vara värd miljonbelopp.

Pernilla Wahlgren i reklamfilm för Ozoneair. Bildkälla: Ozoneair

Konsumentverkets hårda dom mot Ozoneair

Nu riktar Konsumentverket hård kritik mot Ozoneair. Detta då de gjort sig skyldiga till både aggressiv och på flera sätt vilseledande marknadsföring. 

Utöver att ha gjort flera felaktiga påståenden om inomhusluft så saknas det vetenskapligt stöd för luftrenarens effekt. 

Luftrenarna från Ozoneair använder sig även av ozonteknik – en gas som har kritiserats för att vara skadlig av Astma- och allergiförbundet, skriver nyhetsbyrån Siren. 

Pernilla Wahlgren är ambassadör för Ozoneair. Bildkälla: Instagram/pernillawahlgren

Nyheter24 har tagit del av Konsumentverkets sammanställning, och de riktar väldigt hård kritik mot att Ozoneair just har spelat på sjukdomsrädsla hos bland annat astmatiker. 

De menar att Ozoneair också utnyttjat konsumenternas rädsla för sjukdom i syfte att sälja luftrenarna. 

"Barn och äldre är särskilt känsliga för dessa föroreningar, vilket gör luftrenare till ett viktigt hjälpmedel för familjer med små barn eller pensionärer", skrev Ozoneair i sin reklam. 

Att Ozoneair trycker på hur viktig luftrenaren är för barnfamiljer och pensionärer är något som Konsumentverket ser kritiskt på. Bildkälla: Konsumentverket

Konsumentverket skriver att det inte är tillåtet att göra oriktiga påståenden om risken som konsumenten utsätter sig själv eller sin familj för om han eller hon inte köper produkten.

Ozoneair uppmanas nu att rätta till sina felaktiga påståenden. Svaret vill Konsumentverket ha in senast den 6 mars 2024.

Ozoneair tripplade omsättningen – tack vare Pernilla Wahlgren

Att anlita Pernilla Wahlgren som ambassadör visade sig vara ett lönsamt drag för det svenska företaget. År 2023 gjorde Ozoneair ett rekordår då de lyckades tredubbla omsättningen till hela 130 miljoner kronor. 

– Vi talar om Pernilla-effekten, sa bolagets ägare och vd Johan Lundberg till Kuriren.

Att produkterna även säljs på vitvarutjätten Elon runtom i Sverige har också spelat in i stora framgången.

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!