Pernilla Wahlgren i reklam för Ozoneair
Pernilla Wahlgrens reklam för Ozoneair stoppas nu. - Foto: Caisa Rasmussen/TT, Youtube/Ozoneair. Bilden är ett montage.

Därför stoppas reklamen för Ozoneair med Pernilla Wahlgren: "Det gick lite fort där"

Pernilla Wahlgrens nya reklam för Ozoneair stoppas nu – detta efter att flera lyssnare hörde av sig då det reagerat på en detalj. – Den togs bort, och ska göras om ordentligt nu, säger Pernilla Wahlgren.


Pernilla Wahlgren, 55, har haft en fullspäckad sommar som programledare för Allsång på Skansen. I veckan drar även den fjortonde säsongen av Wahlgrens värld igång, och utöver det så poddar Pernilla med bästa vännen Sofia Wistam – duons succépodd Wahlgren & Wistam har hittills släppt 550 avsnitt.

Pernilla Wahlgren. Bildkälla: Caisa Rasmussen/TT Bild

Utöver artisteriet så tjänar Pernilla pengar på att göra betalda samarbeten med företag. Under Allsång på Skansen så tvingades Pernilla följa SVT:s karensperiod. 

Det betyder att hon under sin tid som programledare inte fick göra någon reklam fyra veckor före sändningen av Allsången, och hon efter den sista sändningen måste vänta två veckor innan hon kan lägga ut betalda samarbeten igen.

Reglerna som Pernilla Wahlgren måste följa under Allsång på Skansen: "Hon är medveten om det"

Under sommaren mötte Pernilla kritik då Instagram-kontot Villa Wahlgren fortsatte att göra betalda samarbeten, då med Pernillas fästman Christian Bauer som administratör för kontot som handlade om Pernillas husbygge på Lidingö.

Christian Bauer och Pernilla Wahlgren bor tillsammans i Villa Wahlgren på Lidingö. Bildkälla: Stella Pictures.

"Mycket imponerad över Pernilla Wahlgrens kreativitet för att komma undan reklamförbudet på SVT nu när hon leder allsången! Instagramkontot "Villa Wahlgren" fortsätter vara aktivt med reklam och spons under sommaren, men med Pernillas fästman som admin. Pernilla har med andra inget att göra med huset som hon bor i, och som är döpt efter henne. Genialiskt!", skrev medieprofilen Tramsfrans på Instagram.

Pernilla Wahlgren. Bildkälla: Caisa Rasmussen/TT Bild

Trots kritiken som Pernilla Wahlgren möttes av då så såg SVT inga problem med att betalda samarbeten fortsatte att läggas ut på Villa Wahlgren.

"SVT ska inte och bör inte kontrollera vad Pernillas familjemedlemmar gör. Instagramkontot Villa Wahlgren är inte relaterat till varken SVT eller Allsång på Skansen", skrev Allsång på Skansens projektledare Haida Jamshidi i ett svar till Nyheter24.

Trots förbudet från SVT – så kan Villa Wahlgren fortsätta att göra reklam: "Patetisk lösning"

Pernilla Wahlgrens reklamfilm med Ozoneair stoppas

Pernilla Wahlgren har nu gjort en reklamfilm för företaget Ozoneair som gör luftrenare. I en specialskriven låt så sjunger Pernilla om saker som kan lukta illa i ett hem, och hur då Ozoneair är räddningen för att slippa dålig lukt.

"Mamma lagar fisk och lukten hänger kvar. Hunden stinker efter vår promenad. Kan det vara mögel på vår toalett? Atjoo, damm i varenda vrå. Finns det någon hjälp att få? Jo, Ozoneair", sjunger Pernilla i låten, som Sofia Wistam spelar upp i det senaste poddavsnittet. 

Sofia Wistam och Pernilla Wahlgren. Bildkälla: Stella Pictures.

Pernilla Wahlgren om reklamen med Ozoneair: "Ska göras om ordentligt nu"

Till låten hör det en musikvideo, som visar Pernilla stylad i 80-tals kläder. Sofia Wistam berättar att flera lyssnare har hört av sig till podden och uppmärksammat en reklambild på Pernilla Wahlgren för Ozoneair, som många helt enkelt har trott är fejk.

– Ni har skickat in bilder på den här luftrenaren med bilden på dig och tror att det är fejk, säger Sofia Wistam.

Pernilla Wahlgren i reklamen för Ozoneair. Bildkälla: Youtube/Ozoneair
Pernilla Wahlgren gör reklam för Ozoneair, som hon är ambassadör för. Bildkälla: Youtube/Ozoneair

– Jag kan förstå det. Det blev lite fel. Ser man musikvideon och hör låten ihop med videon så förstår man att det är en jätteblinkning till 80-talet, och att jag skulle se ut som jag gjorde på 80-talet, säger Pernilla Wahlgren och fortsätter: 

– Så ser man filmen så förstår man att det är kul. Men det som blev fel var att företaget bara la ut den här bilden med någon konstig text. Så att ingen förstod. Det gick lite för fort där, jättemånga har trott att det är en fejkreklam. Den togs bort, och ska göras om ordentligt nu, förklarar Pernilla Wahlgren.

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!