Dokumentärfilmarna Maximilien Van Aertryck och Axel Danielson. Pressbild.
Dokumentärfilmarna Maximilien Van Aertryck och Axel Danielson. Pressbild. - Foto: Triart

"Vi behöver mer bildning kring bild i samhället"

Från camera obscura till Onlyfans. Håller mänskligheten på att tappa kontrollen över bildmediet? Det här är vår push för mer bildning kring bild i samhället, säger Maximilien Van Aertryck bakom filmen "And the king said what a fantastic machine".


Fakta: Om filmarna

Producenterna och regissörerna Axel Danielson och Maximilien Van Aertryck har samarbetat sedan 2013 på Plattform produktion, bolaget som mest är känt för att ligga bakom Ruben Östlunds filmer.

Duon har tidigare bland annat gjort kortfilmen "Hopptornet" tillsammans.

"And the king said what a fantastic machine" fick två priser på filmfestivalen i Berlin och belönades med jurypriset på Sundancefestivalen i USA.

Dokumentären "And the king said what a fantastic machine" har väckt uppmärksamhet på filmfestivaler runt om i världen och sålts till 25 länder. I dagarna får filmen svensk biopremiär.

Dokumentärfilmarna Axel Danielson och Maximilien Van Aertryck har länge fascinerats av människans interaktion med kameran och det rörliga bildmediet och arbetat med filmen sedan 2016. Tanken var att göra en långfilm om hur tv-bilder blir till, en utveckling av en kortfilm duon har gjort med SVT-profilerna Anders Holmberg och Nike Nylander.

Trump förändrade

Men just då hände flera saker som förändrade inriktningen för dokumentären; främst Donald Trumps väg till makten i USA och brexit i Storbritannien.

— Samhället blir allt mer polariserat och vår analys blev ganska snabbt att vi måste prata om användningen av den fotografiska bilden i massmedia. Vilken roll spelar detta i polariseringen av samhället, säger Maximilien Van Aertryck och fortsätter:

— Det fick oss att expandera idén. Det här skulle inte bara handla om tv-bilder utan om vår tid och hur viktigt det är med bildning kring bild.

När människan uppfann fotografiet och sedermera även den rörliga bilden fanns det förhoppningar om att det skulle föra människor närmare varann. Men de tankarna kom snabbt på skam.

Internetprofilen Belle Delphine har miljoner följare i sociala medier, bland annat på Tiktok och Onlyfans. Pressbild.

Riefenstahl och nazisterna

Filmen bygger på arkivmaterial, roliga klipp som vi känner igen från Youtube och stora händelser ur tv-historien blandas med mer allvarliga inslag. Skrattet fastnar i halsen.

Filmen påminner om hur Leni Riefenstahl med sitt bildspråk gjorde nazisternas massmöten än mer skräckinjagande. En gammal intervju med tv-mogulen Ted Turner vittnar om en cynisk inställning att ge tittarna vad de vill ha och bakom kulisserna-bilder från en rekryteringsfilm med IS-terrorister avslöjar att sekten använder samma metoder som Hollywood för att locka anhängare.

Sedan är vi framme i nutid där alla har sin egen kamera i telefonen och kan producera och konsumera rörliga bilder, i en värld där Instagram, Tiktok och porrsajten Onlyfans är plattformar för miljarder användare. Vad gör det med oss?

Behöver verktyg

Maximilien Van Aertryck och Axel Danielson tycker att medborgare måste få verktyg och redskap för att kunna hantera en värld som är så dominerade av de nya massmedierna.

— Hur är det möjligt, undrar vi, att vi i skolan i tolv år lär oss att läsa och skriva text, men vi gör inte samma sak med bild. Fastän man skulle kunna argumentera för att vi lever i ett nästan bildbaserat samhälle nuförtiden, säger Van Aertryck.

Nu är dessutom AI på väg att förändra bildmediet i grunden. Men den frågan valde Van Aertryck och Danielson bort för den här filmen.

— Det riskerar att ta bort möjligheten med den fotografiska bilden, som en förmedlare av mänsklig erfarenhet. Det är som en egen fråga. Därför lämnar vi också det utanför den här filmen, säger Axel Danielson.

TT
/
/
/
/
/
/
USA
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!